Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAnundsen, Lene
dc.contributor.authorLiland, Silje Marie Favila
dc.date.accessioned2024-07-13T16:24:17Z
dc.date.available2024-07-13T16:24:17Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050331:51682703
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140991
dc.description.abstractTittel: Flerspråklighet som ressurs i norskfaget – En kvalitativ undersøkelse med utprøving av undervisningsaktiviteter på mellomtrinnet og et utvalg læreres refleksjoner og erfaringer med flerspråklighet i norskfaget. I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan ulike undervisningsaktiviteter kan fremme flerspråklighet som en ressurs i ordinær norskundervisning. Prosjektet er inspirert av tidligere forskning og teori som undersøker flerspråklighet. Jeg har også undersøkt et utvalg læreres erfaringer og holdninger med flerspråklighet i skolen. Oppgaven er basert på en kvalitativ undersøkelse hvor jeg tester ut ulike undervisningsaktiviteter i arbeidet med å fremme flerspråklighet. Jeg har hatt særlig fokus på å teste ut aktiviteter som fremmer bruk av flere språk og lagt opp til samtale om elevenes ulike språkkunnskaper i klasserommet. Lærerinformantene har deltatt gjennom samtale av observasjonene og stilt opp med deres personlige inntrykk og refleksjoner. Datamaterialet ble hentet ut gjennom deltakende observasjon, samt elevtekster som ble lagd under de ulike undervisningsaktivitetene. Jeg gjennomførte intervjuer med lærerinformantene for å belyse deres tanker, refleksjoner, holdninger og erfaringer med flerspråklighet både i norskfaget og i skolen. Hovedfunnene i undersøkelsen viser at arbeidet med flerspråklighet oppleves positivt både for elever og lærere. Elevene viser språkglede, nysgjerrighet og motivasjon for videre språklæring. Det kom også fram ulike flerspråklige praksiser for når språk blir brukt blant elevene, og indikerer et stort språklig mangfold i grunnskolen. Lærerne stiller seg også positive til flerspråklighet i norskfaget, og ble inspirert i prosjektet til videre arbeid med flerspråklighet som ressurs. Ulike forståelser av begrepet flerspråklighet kan være en årsak til at det ikke tidligere har vært en systematisk praksis hvor flerspråklig blir integrert i skolehverdagen. Nøkkelord: Flerspråklighet, norsk som andrespråk, transspråking, ressursorientert tilnærming, identitet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleFlerspråklighet som ressurs i norskfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel