dc.description.abstract | Formålet med denne masteroppgaven er å få innsikt i hva som ligger i modelleringsbegrepet i læreplanen og eksamensoppgaver og knytte dette opp mot vurdering. Matematisk modellering handler om å bruke matematikk for å løse et problem fra virkeligheten. I forbindelse med Fagfornyelsen ble det utviklet kjernelementer til alle fag, som er det viktigste faglige innholdet elevene skal arbeide med. Det enkelte kompetansemålet må sees i sammenheng med kjerneelementene. Analysen tar utgangspunkt i følgende to forskningsspørsmål:
Hvilke perspektiv på modellering finnes i læreplanen LK20?
Hvordan har elever mulighet til å vise kompetanse innen kjerneelementet Modellering og anvendelser gjennom eksamensoppgavene?
For å besvare forskningsspørsmålene har jeg gjennomført en dokumentanalyse av læreplanverket, de to eksamenssettene fra 2022 og 2023 og dokumenter knyttet til vurdering av eksamen. Læreplanen ble analysert ut fra de tre perspektivene modellering som innhold, modellering som fartøy og modellering om kritikk (Julie, 2002; Barbosa, 2006). Teori og tidligere forskning jeg benyttet for å kaste lys over det andre forskningsspørsmålet er modelleringssykluser utviklet av Blum og Leiß (Blum 2011) og Blomhøj og Jensen (2003), kompetansebegrep hentet fra KOM-rapporten (2002) og Kilpatrick et al (2001), og begrepene atomistisk og holistisk modelleringskompetanse slik Blomhøj og Jensen (2007) og Steffensen (2023) presenterer disse. For å kategorisere eksamensoppgaver som modelleringsoppgaver var det nødvendig å utarbeide en kriterieliste, basert på Maas (2006), Borromeo Ferri (2020), Wess et al (2021) og Steffensen (2023).
Analysen viste at alle de tre perspektivene er til stede i læreplanen, men at den største kategorien er uspesifisert bruk av ordet modellering. Det finnes én oppgave på hver eksamen som nevner modellering. I eksamen 2023 er det en oppgave som kan sies å gi elevene mulighet til å vise atomistisk modelleringskompetanse. Videre analyse indikerte at eksamensveiledningen inneholder forventninger om at elever kan gjennomføre en modelleringssyklus, men at det kan være vanskelig både å vise og vurdere holistiske modelleringskompetanse i den settingen som skriftlig eksamen er. | |