Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRaen, Kristina Markussen
dc.contributor.advisorWiik, Anders
dc.contributor.authorSlettevold, Renate
dc.date.accessioned2024-07-13T16:23:34Z
dc.date.available2024-07-13T16:23:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229824902:100477116
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140955
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag I denne studien ble elever på 10.trinns generaliseringskompetanse i møte med en gitt eksamensoppgave fra sentralt gitt eksamen i 2023 undersøkt. Formålet med studien var å undersøke hvordan elevene fikk vist kompetanse innen generalisering da de jobbet med den gitte oppgaven. Studien ble gjennomført med to fokusgrupper på 10.trinn, og det ble foretatt en deduktiv observasjon av elevarbeid med læreren som deltakende observatør. Observasjonen ble tatt opp på lydopptak som siden ble transkribert. Det ble deretter foretatt en deskriptiv analyse av transkripsjonene. Datamaterialet ble analysert ved å bruke kategoriseringen om generalisering hos elever av Ellis (2007). Usiskin (1999), Kaput (2019) og Küchemann (1978) sine kategoriseringer om algebra og variabelbruk ble også brukt i analysen. Resultatene viser at oppgaven var krevende for mange av elevene. De mestret deler av oppgaven, men generalisering var for elevene utfordrende og de trengte en del støtte på veien for å komme i mål med oppgaven. Begrepene abstraksjon og generalisering viste seg å være litt uklare begrep for elevene. Og når de ikke hadde grep om disse begrepene, ble det nok krevende for dem å vite hvordan de skulle finne og uttrykke et generalisert uttrykk. Men med litt lærerstøtte greide de å uttrykke en sammenheng. I første omgang med ord, deretter med et uttrykk, og den ene gruppa kom til slutt fram til et forkortet, generelt uttrykk. Funnene mine viser at elevene går fra det spesielle til det generelle, og da med støtte i en figur. Summary In this study, 10th grade students' competence in generalization in the face of a given exam task from a centrally given exam in 2023 was examined. The purpose of the study was to investigate how the students demonstrated competence in generalization when they worked on the given task. The study was conducted with two focus groups at grade 10, and a deductive observation of student work was made with the teacher as participant observer. The observation was audio-recorded, which was later transcribed. A descriptive analysis of the transcripts was then carried out. The data was analyzed using the categorization of generalization in studies by Ellis (2007). Usiskin (1999), Kaput (2019) and Küchemann (1978)'s categorizations on algebra and variable use were also used in the analysis. The results show that the task was demanding for many of the students. They mastered parts of the task, but generalization was challenging for the students and they needed a lot of support along the way to reach the goal of the task. The terms abstraction and generalization turned out to be somewhat unclear terms for the students. And when they did not have a grasp of these concepts, it probably became demanding for them to know how to find and express a generalized expression. But with a little teacher support, they managed to express a connection. At first with words, then with an expression, and one group finally arrived at a shortened, general expression. My findings show that students go from the particular to the general, with the support of a figure.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleElever på 10.trinn sin generaliseringskompetanse i møte med eksamensoppgave
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel