Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLarson, Niclas
dc.contributor.authorHansen, Hallgeir
dc.date.accessioned2024-07-13T16:23:33Z
dc.date.available2024-07-13T16:23:33Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229824902:91562692
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140954
dc.description.abstractI denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk har jeg undersøkt brøkoppgaver i et læreverk for mellomtrinnet. Forskningsspørsmålene mine er todelt: Hvordan varierer læreverket Multi fra Gyldendal representasjonsformer innen emnet brøk på 5. til 7.trinn? På hvilken måte legger læreverket Multi opp til en progresjon i representasjoner for brøk i bøkene for 5. til 7. trinn? Til sammen 862 brøkoppgaver fordelt på fire bøker og tre trinn er analysert i løpet av perioden oktober 2023 til mars 2024. I prosessen har jeg foretatt både horisontal og vertikal analyse. Den horisontale analysen viser overordnet struktur og bakgrunnsinformasjon i læreverket. Den vertikale analysen gir meg informasjonen jeg etterspør i forskningsspørsmålene. Resultatene viser at andelen diskursive multifunksjonelle registre stiger gradvis fra 5. til 7.trinn, mens andelen diskursive monofunksjonelle registre synker gradvis fra 5. til 7.trinn. Ikke-diskursive multifunksjonelle registre holder seg på et relativt stabilt nivå, selv om tendensen er svakt synkende. Andelen kognitivt krevende oppgaver øker markant fra 5. til 6.trinn, noe som vises ved at andelen oppgaver som krever konvertering øker. Brøk som forhold er det aspektet ved brøk som oftest er benyttet i læreverket, noe som er et funn som ikke er i tråd med tidligere forskning. Aspektene brøk som helhet og brøk som måleenhet har lav forekomst. 62-77 % av brøkoppgavene er uten bruk av brøkmodell. Økt bruk av brøkmodeller vil gi mer eksponering for flere registre, som er viktig for utvikling av forståelse for et matematisk objekt. Det krever at elevene er fleksible, og kan utføre omdanning mellom ulike hovedregistre, noe som er kognitivt krevende. Det vil ha potensiale for å gjøre elevene mer robuste i sin forståelse av brøk. På dette punktet mener jeg læreverket har potensiale for forbedring. Der brøkmodeller er benyttet, er arealmodellen overrepresentert i læreverket, noe som er i tråd med tidligere forskning. Mer variasjon i bruk av brøkmodeller mener jeg vil gjøre læreverket bedre. Grunnen til det er at elevene da vil oppleve jevn eksponering for alle tre brøkmodellene, i stedet for stor vektlegging av den ene. Elevene vil få en bredere forståelse for brøk, og ikke være avhengige av arealmodell for å forstå. Lengde- og mengdemodellene vektlegger andre deler og aspekter ved brøk, som er verdt å framheve mer enn tilfellet er i det analyserte læreverket. Med hensyn til metode, vektlegger boka sterkt delen-det-hele metoden, og sammenligningsmetoden finnes i færre enn 10 brøkoppgaver. Konklusjonen min i forhold til forskningsspørsmålene er at læreverket Multi varierer representasjonsformer for brøk ved å variere hovedregistre, overganger mellom registre, aspekter ved brøk, brøkmodeller og metode. Jeg konkluderer med at representasjonene avhenger av hvilke delemner av brøk som er plassert hvor i læreverket, og at plassering virker både ryddig og logisk. Progresjon fra 5. til 7.trinn er mest merkbar i bruk av mer kognitivt krevende oppgaver i bøkene for 6. og 7.trinn i forhold til boka for 5.trinn. Ideer for videre forskning kan være en sammenligning av variasjon innen representasjonsformer i flere læreverk. En kan og undersøke andre matematiske emner, da variasjon av representasjonsformer generelt er essensielt for matematisk forståelse.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleVariasjon og progresjon i representasjonsformer for brøk - En analyse av et læreverk for mellomtrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel