Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKanwal, Shaista
dc.contributor.authorTennfjord, Berit Elisabeth Lauglo
dc.date.accessioned2024-07-13T16:23:28Z
dc.date.available2024-07-13T16:23:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:229824902:72459933
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140951
dc.description.abstractSammendrag Det har alltid vært viktig for meg som lærer å prøve å forstå hva det er som gir elever lyst til å jobbe med et fag. Teorier om motivasjon sier at her spiller både ytre og indre drivkrefter en viktig rolle. Ifølge Deci og Ryan (2000) vil indre motivert atferd følges av en større grad av glede, interesse og utholdenhet enn en atferd som i hovedsak er regulert av ytre påvirkninger. Gjennom denne studien ønsket jeg å få et innblikk i hvilken innflytelse arbeid med modelleringsoppgaver kan ha på elevers motivasjon og opplevelse av å være inkludert i klassefellesskapet. Studien ble gjennomført i en 9.klasse som en flerkasusstudie. Datainnsamlingen ble gjort gjennom intervju med en gruppe på tre elever fra klassen. Elevene ble intervjuet både i for- og etterkant av arbeidet med modelleringsoppgavene, som foregikk over en periode på rundt åtte uker. Dataene ble videre analysert ved hjelp av selvbestemmelsesteorien (Deci & Ryan, 2000) og Hannulas teori (Hannula, 2006) om hvordan motivasjon i matematikk er strukturert gjennom behov og mål. Resultatene viste at modelleringsarbeidet sannsynligvis hadde fremmet motivasjonen for matematikk hos en av de tre elevene. De tydet også på at alle elevene hadde en sterkere opplevelse av å være inkludert i fellesskapet under selve arbeidet med modelleringsoppgavene, enn ellers i faget. Resultatene er diskutert opp mot teori og tidligere forskning for å finne mulige årsaker til at motivasjonen hos elevene er påvirket i ulik grad. Abstract As a teacher, it has always been important to me to understand what inspires students to engage with a subject. Theories of motivation suggests that both extrinsic and intrinsic driving forces play a significant role in this process. According to Deci and Ryan (2000), intrinsically motivated behavior is accompanied by greater joy, interest and persistence compared to behavior primarily regulated by external influences. This study aimed to get insight into the influence that working on modelling tasks might have on students’ motivation and their sense of inclusion in the classroom community. The study was conducted as a multiple case study in a ninth-grade class, where each student was considered as a case. Data collection involved interviews with a group of three students from the class. The students were interviewed both before and after engaging with the modelling tasks, which the class had worked for over approximately eight weeks. The data were analyzed using Self-Determination Theory (Deci & Ryan, 2000) and Hannula’s theory (Hannula, 2006) on how motivation in mathematics is structured through needs and goals. The results indicated that the modelling tasks likely enhanced motivation for mathematics in one of the students. They also suggested that all students experienced a stronger sense of inclusion in the community during the modelling tasks than they did in the subject generally. The results have been discussed to find potential reasons for why the motivation did not change among the other two students.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleModelleringsarbeid og motivasjon i matematikk En flerkasusstudie med 9.trinnselever
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel