Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndreasen, Johan Kristian
dc.contributor.authorEnge-Olsen, Ida
dc.date.accessioned2024-07-12T16:24:18Z
dc.date.available2024-07-12T16:24:18Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222057219:2402861
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140722
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI løpet av de siste årene har det blitt et større fokus på lærerens rolle og profesjonalitet som følge av norske elevers gjennomsnittlige resultater på prøver. Dette har medført større politisk interesse for skolens resultater, et økt fokus på lærernes ansvar for elevers prestasjoner, og ikke minst en stor øking i prøver og testing. Dette kvalitative studiet undersøker kontaktlæreres oppfatninger og erfaringer knyttet til bruk av kartleggingsprøver på småtrinnet, med fokus på hvordan dette innvirker på deres profesjonalitet. Ved å kombinere semi-strukturerte intervjuer med analyse av relevant teori og forskning, utforsker studien kontaktlærernes opplevelser og tilnærminger til bruk av kartleggingsprøver. Studien viser at kontaktlærerne ser verdien av kartleggingsprøver for å identifisere elever som trenger ekstra hjelp, og for å tilpasse undervisningen. Samtidig påpekes det begrensninger ved kartleggingsprøver, spesielt med hensyn til å måle kritisk tenkning, sosiale ferdigheter og til å støtte hele elevenes danningsprosess. Studien diskuterer også hvordan det økte fokuset på testing og standardiserte prøver innvirker på lærernes profesjonalitet og autonomi. Både positive og negative konsekvenser av kartleggingsprøver ble identifisert i studiet. Den positive siden inkluderer økt bevissthet om elevenes nivå og tilbakemeldinger som kan benyttes til å forbedre undervisningen i etterkant. Den negative siden innebærer blant annet stress og press for elevene, samt mulige begrensninger i lærernes autonomi og profesjonalitet. I studien diskuteres også prøvenes rolle i utdanningen og behovet for å måle mer enn kunnskap, spesielt med tanke på hvor elevene er på den totale danningsreisen. Konklusjonen understreker viktigheten av å anvende kartleggingsprøver på en hensiktsmessig måte og å være oppmerksom på de mulige negative effektene. Betydningen av lærernes rolle i tilpasning og oppfølging av prøvene fremheves også, samt behovet for en bredere tilnærming til testing i utdanningen. Funnene er relevante for lærere, skoleledelse, lærerutdanning og politikkutforming innen utdanning. Arbeidet bidrar med ytterligere kunnskap om kartleggingsprøver og lærernes profesjonalitet ved å gi innsikt i hvordan lærere håndterer og opplever bruken av slike prøver i undervisningen på småtrinnet. Jeg håper at dette studiet vil inspirere til videre forskning og bidra til en dypere forståelse av utfordringene og mulighetene knyttet til bruk av kartleggingsprøver på småtrinnet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHvordan opplever kontaktlærerne på småtrinnet at kartleggingsprøver innvirker på deres lærerprofesjonalitet?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel