dc.description.abstract | «Det grønne skiftet» innebærer overgangen til et bærekraftig samfunn med fokus på
miljømessige, samfunnsmessige og økonomiske forhold. I eiendomssektoren har dette fått økt
oppmerksomhet de siste årene etter at EU innførte nye reguleringer som følge av Parisavtalen
i 2015. Det er utviklet strategier, lovpålagte krav og standarder, samt rapporteringskrav som
reflekterer bedrifters fokus på bærekraft. Måleindikatorer er nyttig når det gjelder
rapportering. Studien undersøker effekten av måleindikatorer har på det det grønne skiftet i
eiendomssektoren og deres innvirkning på beslutningsprosessene i tre børsnoterte selskap.
Resultatene bygger på en case-studie av tre selskapers årsrapporter og intervjuer med ansatte i
ett selskap. Selskapene i studien rapporterer på forbedringer i klimagassutslipp og
energiforbruk. Miljømessige KPI-er fremheves i årsrapporter, men reflekterer ikke alltid
selskapenes fokus. Intervjuene avslører at KPI-er ofte kan fungere som dekorative elementer i
selskapets miljøprofil, men med en begrenset intern forståelse for deres faktiske betydning.
Den grønne omstillingen i bransjen er krevende, og utfordringen ligger i å oppnå
verdiskapning samtidig som man reduserer utslipp. Bærekraft har utviklet seg fra
regulatoriske krav til å bli en del av virksomhetens praksis, inkludert byggematerialer,
byggeprosesser og ESG-rapportering. Det har blitt en del av selskapets verditilbud til kunder
og investorer. Implementeringen er omfattende, tidkrevende og kostnadsøkende, men viktig
for langsiktig overlevelse, konkurranseevne og omdømme.
Intervjuer viser at selskapet fokuserer på balansen mellom bærekraft og økonomisk
avkastning. Å velge bærekraftige løsninger er kostbart, så selskapene prioriterer ofte å oppnå
minimumskravene fremfor å være ledende på området. Intervjuene indikerer et skille mellom
bedriftsledelsen og prosjektavdelingen. Vårt inntrykk er at prosjektavdelingen er mer åpen om
sitt fokus på inntjening fremfor miljøprestasjoner, mens bedriftsledelsen, som også fokuserer
på økonomisk gevinst, er mer opptatt av å fremheve sitt miljøengasjement. | |