Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSlettan, Svein
dc.contributor.authorBustad, Nora Bøe
dc.date.accessioned2024-07-10T16:23:32Z
dc.date.available2024-07-10T16:23:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050331:52297514
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139766
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg undersøkt leselysten og leseridentiteten til seks gutter på mellomtrinnet ved bruk av kvalitative metoder som observasjon og semistrukturerte intervjuer med barn og voksne. Jeg vurderer hvordan datamaterialet korrelerer eller viker fra teori på feltet, noe som er sentralt for å belyse oppgavens problemstilling: Hva kjennetegner leselysten og leseridentiteten til seks gutter på 5. og 7. trinn? Undersøkelsen dekker temaer som lesingens rolle i barndom og oppvekst, forholdet til lesing nå, lesing i skolesammenheng, og lesekulturen i guttenes klasser. Resultatene fra undersøkelsen viser at selv om guttene generelt har et positivt syn på lesing, oppfattes det hovedsakelig som en skoleaktivitet. Blant de seks guttene identifiserer kun én seg selv som en leser. De fleste er ikke tilstrekkelig motiverte til å lese på fritiden. Videre fant jeg ut at maskulinitetskulturen i gruppen påvirker guttenes valg av tekster og holdninger til lesing, spesielt i skolemiljøet. Studien konkluderer med at gutters leselyst og leseridentitet er resultatet av en kombinasjon av flere faktorer, der autonomi, mestring og tilhørighet spiller nøkkelroller for å fremme en positiv leseridentitet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleGuttes leselyst og leseridentiet. En kvalitativ undersøkelse om seks gutters forhold til lesing og litteratur på mellomtrinnet.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel