Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReinhardtsen, Jorunn
dc.contributor.advisorRaen, Kristina M.
dc.contributor.authorErshadi, Arya
dc.contributor.authorFoss, Hallvard A.
dc.date.accessioned2024-07-08T16:23:38Z
dc.date.available2024-07-08T16:23:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:230079915:34605580
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139342
dc.description.abstractDet å kunne argumentere er en kompetanse som blir mer og mer viktig i en digitaltids-alder. Resonnering og argumentasjon ble i 2020 innført som et eget kjerneelement i læ-replanen (LK20). Matematisk argumentasjon handler ikke bare om å konstruere argu-menter og bevis, men også om å bedømme dem. Derfor har vi hatt som mål for denne oppgaven å få mer kunnskap om hvordan kriterier lektorstudenter anvender når de be-dømmer argumentasjon. Vi har utført en kvalitativ casestudie ved å undersøke hvordan 1.års-lektorstudenter i matematikk bedømmer argumentasjonen i besvarelser. Dette ble ved å gjennomføre gruppeintervjuer av tre grupper med studenter som tar et matematisk emne som om-handler kjerneelementer resonnering og argumentasjon. Gjennom en kvalitativ inn-holdsanalyse videreutviklet vi et kategoriseringsskjema av Liu et al. (2015), og benyttet dette til å analysere utsagnene til studentene. Det som kom frem av analysen var at studentene hadde forutinntatte holdninger til bru-ken av ulike representasjonsformer. Det viste seg også at studentene ofte benyttet gra-den av generalisering i besvarelsen, og til tider i oppgaver der det ikke hadde betydning. Vi så også hvordan studentenes matematiske forkunnskaper påvirker hvilke kriterier de stiller til argumentasjonen. Her så vi både at studentene etterspurte mer forklarende argumenter der dem selv ikke er sikre på matematikken, og der to argumenter er like gyldige velger de det som krever lavest nivå av forkunnskaper.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLektorstudenter sine kriterier til matematisk argumentasjon
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel