Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMaharaj- Endresen, Kristin
dc.contributor.authorVaage, Mari
dc.date.accessioned2024-07-06T16:23:57Z
dc.date.available2024-07-06T16:23:57Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222057219:37185705
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139028
dc.description.abstractBakgrunnen for denne masteroppgaven springer ut av en større oppmerksomhet på fag- og yrkesopplæringen. Dette følger av regjeringens bekymring for nedgangen i antall søkere til yrkesfaglige utdanningsprogrammer (Regjeringen, 2022). Samtidig er studien knyttet til innføringen av fagfornyelsen for yrkesfag fra 2020. Målet med fagfornyelsen var å skape en mer relevant yrkesopplæring gjennom tidlig yrkesspesialisering (Utdanningsdirektoratet, 2022). Som en del av Kunnskapsløftet 2020 ble det utarbeidet nye læreplaner som førte til endringer i kravene til instruktørene og bedriftsopplæringen. Studien utforsker nasjonale retningslinjer for instruktørers vurdering, gjennom den nye læreplanen og revisjonen av vurderingsforskriftene, og identifiserer disse som svært generelle og overfladiske. På bakgrunn av dette har jeg utformet problemstillingen: «Hvordan blir vurdering av lærlinger i bedrift forstått og utført av instruktører i bygg- og anleggsteknikk?» Jeg har anvendt teori om vurdering som analytisk rammeverk i studien for å forstå hvordan vurdering henger sammen med yrkesopplæring, kunnskap, kompetanse og individ. For å besvare problemstillingen har jeg gjennomført kvalitative semistrukturerte intervjuer med fire instruktører i bygg- og anleggsteknikk, ved en bedrift i Norge, og får fram tre funn gjennom en tematisk analyse. Funnene viser følgende: instruktørene forstår vurdering i henhold til læreplan og kompetansemålene for faget gjennom erfaring, samarbeid med kolleger, tolkninger og personlig vurdering. De utvikler også sine egne vurderingsskjemaer basert på deres profesjonelle faglige identitet. Instruktørene gjennomfører vurdering i henhold til vurderingsforskrifter og opplæringsplan for faget, samtidig viser funn at bedriftens organisering påvirker instruktørenes gjennomføring av vurdering. Et siste funn er at instruktørene poengterer grad av subjektiv innvirkning som betydning for deres forståelse og utøvelse av vurderingsarbeidet med lærlinger. Med andre ord forstås og utøves vurdering på bakgrunn av et verdibasert innhold, hvor mulighet for rekruttering vektlegges sterkt. Undersøkelsens hensikt er å styrke arbeidet med instruktørers forståelse og utøvelse av vurdering. Av den grunn er undersøkelsen aktuell både for instruktører innenfor bygg- og anleggsteknikk, og for andre med interesse for yrkesfag. Undersøkelsen gjør seg også svært aktuell for politikere med innflytelse på utdanningspolitikken, og dem som utarbeider retningslinjer for vurdering i yrkesfag. Nøkkelord: Vurdering, læreplan, kompetanse, yrkesretting, instruktør og identitet
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleInstruktørers vurdering av lærlinger i bygg- og anleggsteknikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel