Show simple item record

dc.contributor.advisorKristiansen, Aslaug
dc.contributor.authorNævisdal, Gry Helen
dc.date.accessioned2024-07-06T16:23:55Z
dc.date.available2024-07-06T16:23:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222057219:129359603
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139027
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å bidra med perspektiver på dialogens rolle i demokratiopplæringen i skolen. Behovet for å styrke demokratiet, samt skolens mandat til å danne - og utdanne til demokratisk medborgerskap, ligger som grunnlag for studien. Gjennom en hermeneutisk tilnærming drøftes Bakhtin og Habermas sin dialogiske tenkning i lys av: 1) læreplanens fem dimensjoner av demokratiet, slik Andersen og Lenz (2019) har adressert disse som: demokrati som formelt system, som rettigheter og plikter, som deltakerdemokrati, demokrati som deliberasjon og demokrati som kultur og livsform. 2) ulike tilnærminger til demokrati som undervisningsform. Både undervisning som formidler kunnskap om demokrati, men også som en måte å være sammen i verden på. 3) ulike tradisjonelle forståelser av dialog i undervisningssammenheng. Undersøkelsen av Bakhtin og Habermas sin tenkning innenfor tradisjonelle forståelser av dialogen i undervisningssammenheng, viste at Bakhtin sin tenkning representerer en eksistensiell forståelse av dialogen, der relasjoner og emosjoner blir betydningsfullt (Bakhtin, 2003, s. 197), og at Habermas på sin side representerer en diskursiv dialogtradisjon. Innenfor læreplanens tilnærming til demokratiundervisning viste studiet også at Habermas og Bakhtin sin dialogtenkning peker på ulike elementer ved demokratiopplæring, men at de begge viser en forståelse av dialogen som støtter opp under opplæring som gir elevene mulighet til å erfare demokrati som en livsform. Ved å se deres dialogiske perspektiver i lys av læreplanens fem dimensjoner, viser studien at Bakhtin vil kunne være betydningsfull innenfor en undervisning som vektlegger demokrati som kultur og livsform, og at Habermas sin dialogtenkning kan sees som et klart bidrag innenfor undervisning som vektlegger demokrati som deliberasjon, og delvis deltakerdemokrati. Deres forståelser av dialog vil til sammen kunne utgjøre en mer sammensatt forståelse av dialogens rolle i demokratiopplæring. Der Habermas sin kommunikative handlingsteori ivaretar en mer systematisk dialogprosess i undervisningen, bidrar Bakhtins dialogtenkning til en forståelse av dialogens iboende dynamiske og uforutsigbare natur.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleDialogiske perspektiver i skolens demokratiopplæring - en drøfting av Mikhail M. Bakhtin og Jürgen Habermas sin dialogiske tenkning.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record