Show simple item record

dc.contributor.advisorBinfield-Skøie, Tina
dc.contributor.authorSvendsen, Helene
dc.date.accessioned2024-07-03T16:24:22Z
dc.date.available2024-07-03T16:24:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222057219:8650469
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137877
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven var å undersøke pedagogisk ledelse og barnehagelærerens forståelse av pedagogisk ledelse i eget arbeid. Forskningsspørsmålet er: Hvordan forstår barnehagelærere pedagogisk ledelse i deres arbeid i barnehagen? Pedagogisk ledelse kommer frem i barnehagen som en måte pedagogiske ledere arbeider utfra. Fokuset i forskningen var å få mer kunnskap om hvordan pedagogisk ledere bruker og ser på pedagogisk ledelse, og hvordan dette kommer frem gjennom deres arbeid. I teorikapittelet i denne oppgaven blir det gjort rede for temaer som støtter opp om pedagogisk ledelse og den pedagogiske lederen i barnehagen. For å besvare problemstillingen i dette forskningsprosjektet har det blitt anvendt en kvalitativ tilnærming, der datainnsamlingsmetoden var intervju. Intervjuene er basert på fire pedagogiske ledere, som arbeider i ulike barnehager. Datamaterialet fra intervjuene ble analysert ved bruk av tematisk analyse, hvor hensikten var å få frem temaer som var sentrale i intervjuene. Temaene som ble trukket frem fra datamaterialet var: Lederrollen, Veilederrollen og pedagogisk leder som leder og veileder. De ulike temaene bidrar til å besvare oppgavens forskningsspørsmål, og blir drøftet opp mot teorien. Funnene i studiene viser til hvordan informantene vektlegger pedagogisk ledelse som en viktig del av deres arbeid, for å fremme utvikling, økt kompetanse og kvalitet i barnehagen. I drøftingskapittelet belyses det hvordan pedagogiske ledere forstår pedagogisk ledelse utfra deres rolle som ledere, viktig egenskaper som leder bør ha og hvordan rollen til den pedagogiske lederen omhandler mer enn bare administrativt arbeid, men som en leder og veileder for de ansatte. Det vil også belyses spenningsforholdet i forhold til pedagogisk leder som leder og veileder.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleBarnehagelærerens arbeid med pedagogisk ledelse
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record