dc.description.abstract | Det finnes lite forskning som har undersøkt unge utøveres kunnskap om idrettsernæring og restitusjon, samt utforsket deres anvendelse av denne kunnskapen i hverdagen. Hensikten med studien var derfor å utforske dette fenomenet i lys av ulike kontekster: (1) Hvilken kunnskap har elever i vg2 på idrettslinjer om idrettsernæring og restitusjon? (2) Hvordan beskriver elever på idrettslinjer at de anvender sin kunnskap om idrettsernæring og restitusjon i hverdagen? For å besvare disse forskningsspørsmålene anvendte studien et convergent mixed-methods design med en kritisk realistisk tilnærming. Studiedeltakerne var vg2 elever på ulike idrettslinjer (16-17år), samt lærere på toppidrett (kvantitativt utvalg n=177, kvalitativt utvalg n=14). De kvantitative analysene som ble foretatt var reliabilitetsanalyse, faktoranalyse, t-test og one-way ANOVA test. På de kvalitative dataene ble det foretatt en tematisk analyse. De samlede resultatene viste en spredning i både kunnskap og anvendelse av kunnskap blant elevene. Guttene og elever på toppidrett hadde en høyere totalkunnskap om idrettsernæring, enn jentene og elever på breddeidrett. I tillegg fant studien også at faktorer som (1) Elevenes unike grunnmur, (2) anvendelse av læring, og (3) atferdsendring gjennom etablering av rutine, hadde betydning for hvilken kunnskap elevene anvendte i deres hverdag. Studien diskuterer derfor om spredningen i kunnskap og anvendelse av kunnskap, kan ses i sammenheng med kognitiv utviklingsteori og faktorer som gruppetilhørighet, gjennomført- og erfart læreplan, elevenes ulike erfaringer og kontekstavhengighet.
Nøkkelord: Anvendelse av kunnskap; Breddeidrett; Elever; Toppidrett; | |