En kritisk realistisk kartleggingsundersøkelse av totalkunnskap om idrettsernæring og restitusjon: En convergent mixed-methods studie av elever på idrettslinjer i videregående skole
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3135620Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Det finnes lite forskning som har undersøkt unge utøveres kunnskap om idrettsernæring og restitusjon, samt utforsket deres anvendelse av denne kunnskapen i hverdagen. Hensikten med studien var derfor å utforske dette fenomenet i lys av ulike kontekster: (1) Hvilken kunnskap har elever i vg2 på idrettslinjer om idrettsernæring og restitusjon? (2) Hvordan beskriver elever på idrettslinjer at de anvender sin kunnskap om idrettsernæring og restitusjon i hverdagen? For å besvare disse forskningsspørsmålene anvendte studien et convergent mixed-methods design med en kritisk realistisk tilnærming. Studiedeltakerne var vg2 elever på ulike idrettslinjer (16-17år), samt lærere på toppidrett (kvantitativt utvalg n=177, kvalitativt utvalg n=14). De kvantitative analysene som ble foretatt var reliabilitetsanalyse, faktoranalyse, t-test og one-way ANOVA test. På de kvalitative dataene ble det foretatt en tematisk analyse. De samlede resultatene viste en spredning i både kunnskap og anvendelse av kunnskap blant elevene. Guttene og elever på toppidrett hadde en høyere totalkunnskap om idrettsernæring, enn jentene og elever på breddeidrett. I tillegg fant studien også at faktorer som (1) Elevenes unike grunnmur, (2) anvendelse av læring, og (3) atferdsendring gjennom etablering av rutine, hadde betydning for hvilken kunnskap elevene anvendte i deres hverdag. Studien diskuterer derfor om spredningen i kunnskap og anvendelse av kunnskap, kan ses i sammenheng med kognitiv utviklingsteori og faktorer som gruppetilhørighet, gjennomført- og erfart læreplan, elevenes ulike erfaringer og kontekstavhengighet.
Nøkkelord: Anvendelse av kunnskap; Breddeidrett; Elever; Toppidrett;