Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLøvland, Anne Margit
dc.contributor.authorMoberg, Kjersti
dc.date.accessioned2024-06-22T16:23:24Z
dc.date.available2024-06-22T16:23:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222050331:10015081
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135427
dc.description.abstractMultiliteracy for danning er en didaktisk undersøkelse av et undervisningsopplegg i multimodalt tekstarbeid i norskfaget. Undersøkelsen utforsker mulighetene og begrensningene dette undervisningsopplegget åpner opp for, i arbeidet med å støtte elever til å utvikle, kultivere og bruke sin egen stemme. I sin kjerne er denne casestudien en eksperimentell empirisk undersøkelse av hvordan multiliteracy-undervisning og skapende, transformerende design kan bidra til elevers danning. Undervisningsopplegget er utviklet på bakgrunn av to teoretiske hovedgrener, teori om literacy og teori om danning. Det viktigste bidraget for utviklingen og planleggingen av undervisningsopplegget var Cope & Kalantzis sin multiliteracy-pedagogikk, introdusert i “Multiliteracies”: New literacies, New learning (2009). Ulike teoretiske perspektiver om fenomenet danning har også vært sentrale, med teoretiskere som Klafki og Biesta sterkt representert. I analysekapittelet undersøkes et utvalg multimodale digitale elevtekster, og hvordan elevene skaper representasjoner av virkeligheten, hvordan elevene fremmer sine standpunkt og hvordan de trer frem som aktører i ulike type diskurser. Studien fokuserer også på måter norskfaget formes og påvirkes av ulike diskurser, særlig målstyringsdiskurser og danningsdiskurser i utdanning. Derfor inneholder studien også kritiske drøftinger av kompetanseorienert læring og hvordan norsklærerens valg i undervisningen er påvirket av læringssyn.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleMultiliteracy for danning: Undervisning i multimodalt tekstarbeid i norskfaget for å støtte elevers bruk av egen stemme
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel