Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndreasen, Johan Kristian
dc.contributor.authorLeistad, Ellinor Vehusheia
dc.date.accessioned2024-06-21T16:23:27Z
dc.date.available2024-06-21T16:23:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.uia:inspera:222057219:46777149
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135381
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Det rår en bred enighet om praksisopplæringens og praksislærerens sentrale betydning i utdanningen av nye barnehagelærere. Dette har blitt synliggjort blant annet ved at praksislærere har fått status som lærerutdannere på linje med faglærere. Likevel viser forskning at idealet om likeverdighet langt fra er realiteten og at praksislærerens stemme ofte blir glemt i viktige beslutninger tilknyttet praksisopplæringen. Formålet med denne studien er å utvikle mer kunnskap om hvordan praksislærere i barnehagelærerutdanningen opplever rollen som veiledere av barnehagelærerstudenter i praksis. Dette handler om å få innsikt i hva som motiverer de i arbeidet og hvilke utfordringer de opplever. Studien tar utgangspunkt i flermetoder, basert på kvantitativt spørreskjema og kvalitative intervju, som åpner for å kunne få en bredere forståelse av praksislærerrollen. Funnene i denne studien viser at praksislærerne er høyt motiverte for arbeidet og vurderer samarbeidet med både studenter og barnehagelærerutdanningen som givende. Å være praksislærer blir av mange sett på en som en profesjonell forpliktelse. Det fremheves også at praksislærerne blir motivert av den faglige refleksjonen og utviklingen samarbeidet med studentene medfører. Tidligere forskning har fremhevet utfordringer tilknyttet samarbeidet mellom praksislærere og universitetene. Funnene i denne studien kan indikere at arbeidet som har blitt gjort for å styrke partnerskap mellom barnehagelærerutdanningen og praksisfeltet har hatt effekt. De utfordringene som løftes frem av praksislærerne er i større grad tilknyttet spekteret av roller og ansvar praksislærerne har og skal ivareta samtidig. Det løftes også frem utfordringer tilknyttet rammene for praksisopplæringen, hvor et opplevd fagpress og måten praksisopplæringen organiseres på, gjør det vanskelig for praksislærerne å gi studentene et tilstrekkelig realistisk bilde av barnehageprofesjonen. Mye forskning har blitt gjort tilknyttet utfordringer i praksisopplæringen, men kun et fåtall av studier har sett på motivasjonsfaktorene som preger praksislærernes arbeid. Håpet er at kunnskapen utviklet i denne studien skal bidra til å løfte frem praksislærernes stemme og videreutvikle rollen, og samtidig kunne bidra til å styrke partnerskapet mellom utdanningsinstitusjonene og praksisfeltet. For at dette skal være mulig er det viktig at aktørene som er involvert i barnehagelærerutdanningene får økt innsikt om både motivasjonsfaktorene og de utfordringer som preger praksislærerrollen, for bedre å kunne tilrettelegge for det viktige arbeidet som gjøres av lærerutdannerne i praksisfeltet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titlePraksislærerrollen i barnehagelærerutdanningen. En flermetodestudie av praksislæreres opplevelse av motivasjon og utfordringer i praksislærerrollen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel