Mot en kontekstuell forståelse av fordomsbegrepet.
Chapter
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3125006Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Faye, R., Lindhardt, E.M. & Ravneberg, B. (2021). Mot en kontekstuell forståelse av fordomsbegrepet. I R. Faye, E.M. Lindhardt, B. Ravneberg & V. Solbue (Red.), Hvordan forstå fordommer? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn (9-32). Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215041261-2021-0Sammendrag
Psykologiske, samfunnsvitenskapelige og humanistiske fagtradisjoner forstår begrepet fordom ulikt, noe som får betydning for hvilke handlinger som blir foreslått for å motarbeide fordommer. Vi argumenterer for at fordommer er et komplekst fenomen som står i kontinuerlig spenning mellom både individet og dets omgivelser. Ved å definere fordommer som kontekstuelle foreslår vi en utvidet forståelse av hva fordommer er, hva de gjør, og hva vi kan gjøre for å motvirke dem.