dc.contributor.author | Faye, Reidun | |
dc.contributor.author | Lindhardt, Eva Mila | |
dc.contributor.author | Ravneberg, Bodil Elise | |
dc.date.accessioned | 2024-04-05T08:40:10Z | |
dc.date.available | 2024-04-05T08:40:10Z | |
dc.date.created | 2021-05-25T17:20:47Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Faye, R., Lindhardt, E.M. & Ravneberg, B. (2021). Mot en kontekstuell forståelse av fordomsbegrepet. I R. Faye, E.M. Lindhardt, B. Ravneberg & V. Solbue (Red.), Hvordan forstå fordommer? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn (9-32). Universitetsforlaget. | en_US |
dc.identifier.isbn | 9788215041278 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3125006 | |
dc.description.abstract | Psykologiske, samfunnsvitenskapelige og humanistiske fagtradisjoner forstår begrepet fordom ulikt, noe som får betydning for hvilke handlinger som blir foreslått for å motarbeide fordommer. Vi argumenterer for at fordommer er et komplekst fenomen som står i kontinuerlig spenning mellom både individet og dets omgivelser. Ved å definere fordommer som kontekstuelle foreslår vi en utvidet forståelse av hva fordommer er, hva de gjør, og hva vi kan gjøre for å motvirke dem. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.relation.ispartof | Hvordan forstå fordommer? Om kontekstens betydning – i barnehage, skole og samfunn | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Mot en kontekstuell forståelse av fordomsbegrepet. | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2021 The Author(s) | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.source.pagenumber | 9-32 | en_US |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18261/9788215041261-2021-0 | |
dc.identifier.cristin | 1911782 | |
cristin.qualitycode | 1 | |