«Hvordan opplever et utvalg pedagoger i kommunene Bjerkreim, Gjesdal og Eigersund kvalitetsutviklingen i barnehagene etter skjerpet pedagognorm?» «Hva hemmer eller fremmer videre kvalitetsutvikling i barnehagene?»
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3121483Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Barnehagefeltet har de siste årene vært gjennom flere normendringer med tanke på kvalitet. I denne oppgaven er utgangspunktet hvorvidt regjeringens skjerpet pedagognorm, som trådte i kraft august 2018, har gitt et tilbud av bedre kvalitet i barnehagen. I oppgaven vil det redegjøres for svarene som kommer frem under intervju med seks pedagoger i disse kommunene. Teorigrunnlaget tar utgangspunkt i organisasjonsteorien til Bolman og Deal (2018) fra boka «Nytt syn på organisasjon og ledelse» Med utgangspunkt i teorien, ble det utarbeidet fire hypoteser. Det ble benyttet kvalitativ metode for å samle inn data, og det ble gjennomført seks enkelt intervjuer av pedagoger i Bjerkreim, Gjesdal og Eigersund kommune. Intervjuene ble gjennomført høsten 2023. I etterkant av disse intervjuene ble det utarbeidet en kvalitativ tabell med en oppsummering av svarene som kom frem fra respondentene. Helt til slutt i oppgaven vil jeg komme med noen tanker om hvorfor svarene ser ut som de gjør og hva, som etter min mening hemmer eller fremmer videre kvalitetsutvikling i barnehagene.