Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØystein Sæbø
dc.contributor.authorLillegaard, Camilla Myrslo
dc.date.accessioned2024-02-02T17:23:50Z
dc.date.available2024-02-02T17:23:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:188055327:51585158
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3115368
dc.description.abstractDenne oppgaven er en del av en EVU master i ledelse, med spesialisering innen digital transformasjon. I oppgaven har jeg undersøkt problemstillingen: «Hvilke hindringer kjenner vi til for digitalisering av offentlig sektor, og hvordan opplever medarbeidere i NAV disse hindringene?» For å finne svar på problemstillingen har jeg gjennomført kvalitativt intervjue med innføringskoordinatorer i NAV. Sammen med deres perspektiver har jeg sett på teori knyttet til kjente hinder for digitaliseringsprosjekter, og klassisk teori om endringer i organisasjoner. Her ønsker jeg spesielt å se på endringer hos individet. Teori er supplert med tidligere undersøkelser og forskning fra praksis, både fra offentlig sektor og NAV. Følgende fem hovedfunn presenteres: 1) Hindringer knyttet til kostnader og ressursbruk. Offentlig sektor, og NAV undervurderer behovet knyttet til kostnader og ressursbruk for å lykkes med digital utvikling. Funnene viser at hensiktene og planene er gode, men at man ofte ser planer for digitaliseringsprosjektene som ikke blir gjennomført helt ut i linje, der gevinstrealiseringen skjer. 2) Hindringer knyttet til juridiske rammer Hindringer knyttet til juridiske rammer viser seg tydeligst i utviklingsfasen, i statlige virksomheter generelt og i NAV. Hindringer blir presentert som hindringer knyttet til et gammelt og ikke digitaliserbart regelverk, og knyttet til personvern. Det kan være vanskelig å treffe samfunnets forventninger til utviklingstakt på bakgrunn av disse hindringene. 3) Hindringer knyttet til manglende involvering Det er tydelig at informantene opplever at medarbeidere i førstelinje ikke blir tilstrekkelig involvert i digitaliseringsprosjekter i NAV. Involvering beskrives samtidig som en viktig faktor for å lykkes med digitalisering. Ofte ser man at verktøyene ikke blir tatt i bruk med den hensikten det var tiltenkt. 4) Hindringer knyttet til manglende involvering av ledelse Ledere prioriterer ofte ikke nok tid til innføring og gjennomføring av bruksfase. Ledere er viktig for å lykkes med digitaliseringsprosessene. Lederforankring i NAV presenteres som en suksessfaktor for å lykkes. 5) Hindringer knyttet til organisering og samhandling NAV presenteres som stort og komplisert. Silo tenking presenteres som en hindring. Dette hinderet oppleves som økende i takt med størrelse og kompleksitet på organisasjonen.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleDigitalisering av offentlig sektor Hvilke hindringer kjenner vi til for digitalisering av offentlig sektor, og hvordan opplever medarbeidere i NAV disse hindringene?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel