Digitalisering av offentlig sektor Hvilke hindringer kjenner vi til for digitalisering av offentlig sektor, og hvordan opplever medarbeidere i NAV disse hindringene?
Abstract
Denne oppgaven er en del av en EVU master i ledelse, med spesialisering innen digitaltransformasjon. I oppgaven har jeg undersøkt problemstillingen:«Hvilke hindringer kjenner vi til for digitalisering av offentlig sektor, og hvordanopplever medarbeidere i NAV disse hindringene?»For å finne svar på problemstillingen har jeg gjennomført kvalitativt intervjue medinnføringskoordinatorer i NAV. Sammen med deres perspektiver har jeg sett på teori knyttettil kjente hinder for digitaliseringsprosjekter, og klassisk teori om endringer i organisasjoner.Her ønsker jeg spesielt å se på endringer hos individet. Teori er supplert med tidligereundersøkelser og forskning fra praksis, både fra offentlig sektor og NAV.Følgende fem hovedfunn presenteres:1) Hindringer knyttet til kostnader og ressursbruk.Offentlig sektor, og NAV undervurderer behovet knyttet til kostnader og ressursbruk for ålykkes med digital utvikling. Funnene viser at hensiktene og planene er gode, men at man ofteser planer for digitaliseringsprosjektene som ikke blir gjennomført helt ut i linje, dergevinstrealiseringen skjer.2) Hindringer knyttet til juridiske rammerHindringer knyttet til juridiske rammer viser seg tydeligst i utviklingsfasen, i statligevirksomheter generelt og i NAV. Hindringer blir presentert som hindringer knyttet til etgammelt og ikke digitaliserbart regelverk, og knyttet til personvern. Det kan være vanskelig åtreffe samfunnets forventninger til utviklingstakt på bakgrunn av disse hindringene.3) Hindringer knyttet til manglende involveringDet er tydelig at informantene opplever at medarbeidere i førstelinje ikke blir tilstrekkeliginvolvert i digitaliseringsprosjekter i NAV. Involvering beskrives samtidig som en viktigfaktor for å lykkes med digitalisering. Ofte ser man at verktøyene ikke blir tatt i bruk med denhensikten det var tiltenkt.4) Hindringer knyttet til manglende involvering av ledelseLedere prioriterer ofte ikke nok tid til innføring og gjennomføring av bruksfase. Ledere erviktig for å lykkes med digitaliseringsprosessene. Lederforankring i NAV presenteres som ensuksessfaktor for å lykkes.5) Hindringer knyttet til organisering og samhandlingNAV presenteres som stort og komplisert. Silo tenking presenteres som en hindring. Dettehinderet oppleves som økende i takt med størrelse og kompleksitet på organisasjonen.