Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGoodchild, Simon
dc.contributor.advisorNilsen, Hans Kristian
dc.contributor.authorWijngaard, Erik van den
dc.date.accessioned2023-09-27T16:23:15Z
dc.date.available2023-09-27T16:23:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143765519:35766204
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092480
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractRepresentasjonsformer spiller en viktig rolle i elevenes matematiske utvikling og forståelse, der hensiktsmessig bruk kan bidra elevene i å lage meningsfulle koblinger mellom deres ideer og det abstrakte matematiske emnet Uribe-Flórez og Wilkins (2010). Prosjektets formål er å undersøke hvilke oppfatninger av brøk som elevene gjør uttrykk gjennom deres arbeid med brøkoppgaver med bruk av ulike representasjonsformer. Herav ble følgende forskningsspørsmål formulert og brukt til denne studien: Hvilke oppfatninger av «brøk som del av en hel» kommer til uttrykk gjennom elevenes arbeid med konkreter og visuelle elementer på 5. trinn? For å besvare nevnt forskningsspørsmål, ble det analysert oppfatninger til elevene som kan tilknyttes «brøk som del av en hel», bygget på det teoretiske bakteppet gitt av (Van de Walle, Karp, & Bay-Williams, 2020). Til spesifisering av dette vil det dermed undersøkes om elevene gjør til uttrykk oppfatninger omkring ideer som «like store verdier», «proporsjonalitet», «relativ størrelse», «ekvivalens» og «vilkårlige figurer». Der elevenes oppfatninger blir undersøkt gjennom bruk av de nevnte representasjonsformer i lys av det sosiokulturelle læringsperspektivet. Til gjennomføring av dette ble det foretatt en flerkasusstudie underordnet den kvalitative forskningsmetoden. Det ble holdt to adskilte undersøkelser der fire elevgrupper på omkring 4-6 elever hver, arbeidet med et oppgavesett med LEGO (konkreter) og et annet med penn og papir (visuelle elementer). Der arbeid med disse ble byttet på halsveis gjennom økten. Resultatene som kom fram i denne studien viser at elevene gjør godt til uttrykk de oppfatningene som ble undersøkt i tilknytning til «brøk som del av en hel». Der bruk av konkreter og visuelle elementer tyder på å hjelpe elevene til å både mediere og legger fram deres oppfatninger på måter som en kan tenke seg lettere støttes opp mot deres tenkemåter. På den andre siden viste resultatene også til oppfatninger som nærmere kan knyttes til andre aspekt av brøk. Til tross for prosjektets og oppgavenes tilsynelatende tilrettelegging for elevenes oppfatninger tilknyttet «brøk som del av en hel», var det fortsatt vanskelig å koble dataen kun til det bestemte aspektet. Hvorav resultatene fra denne studien tyder sterkt på andre aspekt ved brøk også er dypt innebygd i den planlagte aktiviteten. Det kan derfor betenkes at disse aspekter ikke bør fremmes separat, men heller i forbindelse med hverandre. Ettersom dette kan tenkes å være viktig for å oppnå en dypere forståelse av det matematiske emnet som er brøk. Noe som også på tilsvarende måte gjaldt bruk av representasjonsformer, hvor det er avgjørende at det brukes meningsfullt og hensiktsmessig, slik at den kan støtte elevene i deres utvikling i brøk.  
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleElevers oppfatninger av brøk gjennom arbeid med ulike representasjonsformer
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel