Hva vet vi om helsepersonell sine erfaringer med å ivareta barn som pårørende? En scoping review
Description
Full text not available
Abstract
SammendragFormål : Denne masteroppgaven ønsker belyse en folkehelseutfordring og synliggjøre hvilkeerfaringer helsepersonell ved psykiatriske avdelinger i Norge har i arbeidet med å utførelovpålagte oppgaver som ivaretakelse av barn som pårørende i deres kliniske praksis.Bakgrunnen er lovgivningen i helsepersonelloven § 10 som trådte i kraft 1. januar 2010.Metode: Scoping review av kvantitative og kvalitative studier med deskriptivinnholdsanalyse. Litteratursøk med påfølgende stegvis prosess fra Arksey & O`Malleysrammeverk (2005) ga fem fagfellevurderte artikler til fordypning og analyse.Resultat: Hovedfunn var at det å få barneperspektivet i klinisk praksis går saktepå grunn av organisatoriske utfordringer, og forhold som er relatert til ansatte, barn ogfamilie. Fem temaer var funn som er drøftet opp mot valgt teori: Organisatoriske forhold,Identifisering av barn som pårørende, Relasjon terapeut- pasient, Kunnskap og rollen sombarneansvarlig.Konklusjon: Vi vet om helsepersonell sine erfaringer at det fortsatt er en vei å gå for åimplementere ny lovpålagt klinisk praksis. Arbeidet med å ivareta barn som pårørende nårforeldre er pasienter og i behandling for deres psykiske lidelser, kan være utfordrende.Foreldrenes egen vanskelige situasjon kan være kompleks, noe kan bidra til at helsepersonellkjenner seg utilstrekkelige og vegrer seg for å ta inn barneperspektivet i behandlingen. Detteer viktige faktorer å ta med seg i møte med pasientenes mindreårige barn.