dc.contributor.advisor | Øgård, Morten | |
dc.contributor.advisor | Elgueta, Nichole M. Silva | |
dc.contributor.author | Skogen, Preben | |
dc.date.accessioned | 2023-08-18T16:23:33Z | |
dc.date.available | 2023-08-18T16:23:33Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.uia:inspera:143368537:53910662 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3084886 | |
dc.description.abstract | Tema for denne oppgaven er endringskapasitet i skolene i Kristiansand kommune. Oppgaven viser hvilken opplevelse rektorer har av endringskapasiteten på sine skoler, og hva som hemmer eller fremmer endringskapasitet i skolene.
Bakgrunnen for dette temaet er hentet fra Kristiansand kommunes strategiplan for barnehage og skole. I rammeverket til strategiplanen er kapasitetsbygging et av prinsippene skolene skal bruke i sin innsats for å skape varig læring og endringer. Skolene skal ha fokusert innsats på kapasitetsbygging for å kunne nå et felles mål om at «alle barn og unge skal oppleve at de er inkludert i fellesskapet».
Problemstillingen tar utgangpunkt i å undersøke rektorer sin opplevelse av kapasiteten til å drive endringsarbeid, og hva de tenker hemmer eller fremmer endringskapasiteten i skolen.
Målet mitt med oppgaven er å se om rektorene opplever at det er endringskapasitet i skolen.
Mine funn viser at det er stor variasjon mellom skolene når det gjelder endringskapasitet. Rektorene opplever at ressurser, kultur og holdninger fører til ulik endringskapasitet i skolen i Kristiansand. Funnene om endringskapasitet i Kristiansand skolen vil kunne være av interesse for skoleeier og skoleledere. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | | |
dc.publisher | University of Agder | |
dc.title | Endringskapasitet i skolen
En studie av endringskapasitet i grunnskolene i Kristiansand kommune. | |
dc.type | Master thesis | |