Endringskapasitet i skolen En studie av endringskapasitet i grunnskolene i Kristiansand kommune.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3084886Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for denne oppgaven er endringskapasitet i skolene i Kristiansand kommune. Oppgaven viser hvilken opplevelse rektorer har av endringskapasiteten på sine skoler, og hva som hemmer eller fremmer endringskapasitet i skolene.
Bakgrunnen for dette temaet er hentet fra Kristiansand kommunes strategiplan for barnehage og skole. I rammeverket til strategiplanen er kapasitetsbygging et av prinsippene skolene skal bruke i sin innsats for å skape varig læring og endringer. Skolene skal ha fokusert innsats på kapasitetsbygging for å kunne nå et felles mål om at «alle barn og unge skal oppleve at de er inkludert i fellesskapet».
Problemstillingen tar utgangpunkt i å undersøke rektorer sin opplevelse av kapasiteten til å drive endringsarbeid, og hva de tenker hemmer eller fremmer endringskapasiteten i skolen.Målet mitt med oppgaven er å se om rektorene opplever at det er endringskapasitet i skolen.
Mine funn viser at det er stor variasjon mellom skolene når det gjelder endringskapasitet. Rektorene opplever at ressurser, kultur og holdninger fører til ulik endringskapasitet i skolen i Kristiansand. Funnene om endringskapasitet i Kristiansand skolen vil kunne være av interesse for skoleeier og skoleledere.