Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjørn Andreas Johansen
dc.contributor.authorNina Linda Maria Lantto
dc.date.accessioned2023-07-26T16:23:24Z
dc.date.available2023-07-26T16:23:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143767129:97447164
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081485
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som et utgangspunkt å synliggjøre lærer-sentrert perspektiv om skoleutviklingsarbeid i en sosial-medisinsk institusjonsskole (SMI) i Norge. Problemstillingen i studien er: Hvordan opplever lærere ved en sosial-medisinsk institusjonsskole sin egen rolle i skolens utviklingsarbeid? Det viser seg å være behov for mer lærer-sentrert perspektiv i skoleutviklingsspørsmål, samt behov for flere studier som undersøker lærerens rolle. Jeg ville derfor undersøke nærmere hvilken rolle lærere har i skoleutviklingsarbeid, ved å gi stemmen til lærere og høre hvordan de opplever sin egen rolle innen dette området på skolefeltet. For å gi oppgaven tids- og samfunnsrelevans, kommer jeg til å ta stilling til endringer som den nye læreplanen (LK20) har ført til i norske skoler og i lærerrollen. Skolens profesjonsfellesskap har blitt lagt mye vekt på i den nye læreplanen og beskrives som en hovedtilnærming til skoleutvikling. Som en metodisk tilnærming har jeg valgt å bruke det kvalitative forskningsintervjuet i form av en case-studie. Jeg har gjennomført fire dybdeintervjuer med fire lærere fra en grunnskoleavdeling i en SMI-skole. Det kom fram fra intervjuene at SMI-skolen nylig har gått gjennom store endringer, noe som har gjort det ekstra interessant å høre om lærerens opplevelser rundt skoleutviklingen. Jeg har organisert data og analysert empirien ved bruk av tematisk analyse som verktøy. Som et teoretisk rammeverk bruker jeg teori om utvikling av profesjonell kapital utviklet av Hargreaves og Fullan (2012), som viser til de forskjellige sider i lærerprofesjonen som kan påvirke hvilken rolle lærere har i skoleutviklingsarbeid. Teorien tar for seg samhandling med andre lærere som et hovedaspekt i skoleutvikling, og vektlegger hvor viktig profesjonelt samarbeid er for lærerens individuelle arbeid. Data-analyse er dermed teoretisk motivert, det vil si at jeg bruker en abduktiv tilnærming i studien. Studiens forskningsfunn viser at lærerne opplever det som viktig å delta i skoleutviklingarbeid, og ser dette knyttet til kvaliteten i arbeidet deres. Lærerne opplever at de har påvirkningskraft på SMI-skolen, men det kommer fram at det finnes noen faktorer som hindrer dem i å delta i skoleutviklingen i så stor grad som de potensielt kunne eller ville. Nøkkelord: skoleutvikling, skoleutviklingsarbeid, profesjonell kapital, profesjonsfellesskap, lærer-rolle
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.title´´Ta ansvar selv og føle at du er en del av det.´´ En kvalitativ case-studie av lærerens opplevelser om deres rolle i skolens utviklingsarbeid på en sosial-medisinks institusjonsskole (SMI)
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel