Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBårdsen, Stine Rye
dc.contributor.advisorHunnes, John Arngrim
dc.contributor.authorHuglen, Håvard
dc.contributor.authorKvalfoss, Even
dc.date.accessioned2023-07-22T16:23:44Z
dc.date.available2023-07-22T16:23:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:148324416:10138719
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080927
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar sikte på å undersøke faktorene som påvirker en vellykket overgang for universitetsutdannede til yrkeskarrierer innenfor bedriftsadministrasjon. Ved å identifisere disse faktorene søker studien å belyse deres innvirkning på yrkesmessig suksess og utforske hvordan nåværende og fremtidige studenter kan dra nytte av dem for å forbedre sine egne karriereresultater. Forskningsspørsmålene dreier seg om å identifisere suksessfaktorer, forstå hvordan studenter utnytter dem, og foreslå tilpasninger til universitetspolitikk og læreplan for å bedre legge til rette for vellykkede karriereoverganger. Ved å erkjenne at faktorer utenfor utdanning spiller en betydelig rolle for å avgjøre yrkesmessig suksess, involverer denne studien seg med vellykkede tidligere studenter for å ruste studenter med de nødvendige ferdighetene, kunnskapen og verktøyene for å lykkes i sitt yrkesliv og sikre en jevnere overgang. Funnene fremhever flere avgjørende elementer for en vellykket overgang, inkludert grunnleggende akademisk interesse, personlig motivasjon, livsstil, nettverksbygging, personlige egenskaper og en variert ferdighetsbase. Videre erkjenner studien verdien av aktiviteter i klasserommet, utenomfaglige aktiviteter, internships, casestudier og erfaring med programmering og presentasjoner. Konsekvensene av denne forskningen strekker seg utenfor klasserommet og gagner ikke bare studenter, men også arbeidsgivere og samfunnet som helhet. Akademiske institusjoner kan spille en avgjørende rolle i å utvikle en høyt kvalifisert arbeidsstyrke ved å optimalisere studentenes forberedelse til sitt yrkesliv. Å dyrke en kjærlighet for læring, personlig vekst og intellektuell nysgjerrighet blant bedriftsadministrasjonsstudenter fremstår som en betydningsfull faktor med varig innvirkning på deres karrierebaner. I tillegg kan anerkjennelse og utnyttelse av ens egne styrker som nyutdannet, sammen med verdien av varierte ferdigheter, inkludert ferdigheter i MS Excel og programmeringsspråk, forbedre kompetansen til bedriftsadministrasjonsstudenter. Oppsummert bidrar denne avhandlingen til vår forståelse av effektive tilnærminger til utdanning innen bedriftsadministrasjon og gir innsikt i praksiser som optimaliserer studentenes forberedelse til sitt yrkesliv. Ved å identifisere og utnytte suksessfaktorer kan akademiske institusjoner og studenter samarbeide om å forbedre karriereresultatene og bidra til utviklingen av en kvalifisert arbeidsstyrke.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleFrom Student to Professional: An Inquiry Into Factors and Activities Precipitating a Successful Transition from Student to Professional in Business Administration
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel