Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEirin Mølland
dc.contributor.authorIgland, Karl Morten
dc.contributor.authorTran, Gia-Huy
dc.date.accessioned2023-07-22T16:23:33Z
dc.date.available2023-07-22T16:23:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:148324416:3554353
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080917
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven undersøker sammenhengen mellom trivsel og motivasjon. Formålet med masteroppgaven er å øke kunnskapen om lærlinger i Kristiansand kommune under læretiden. I samarbeid med Kristiansand kommune har vi sammen valgt å ta fatt på denne oppgaven og har utarbeidet følgende problemstilling: "Hvordan påvirker trivsel og motivasjon lærlinger i Kristiansand kommune under læretiden?’’ Kristiansand kommune har en lærlingordning for å kvalifisere unge og voksne til å oppnå fagbrev. Selv om det blir gitt nøye oppfølging av lærlingene, mangler kommunen innsikt i faktorer som kan påvirke lærlingene under læretiden. Med tanke på fremtidig arbeidskraftmangel og betydningen av lærlingeordningen som rekrutteringskanal, er det viktig å få denne innsikten. Oppgavens mål er å undersøke lærlingenes tanker om læretiden og ønsker for videre utdanning eller arbeid. Kommunen ønsker å forstå faktorer som påvirker lærlingenes karriereløp. Ved å få denne innsikten håper de å forbedre lærlingordningen. For å besvare problemstillingen har vi valgt å benytte en kvantitativ undersøkelse. Studien er basert på et kvantitativt spørreskjema vi har utviklet sammen med Kristiansand kommune for å undersøke trivsel og motivasjon. Spørreskjemaet inneholder et måleinstrument som er validert og heter ‘’Multidimensional Work Motivation Scale’’ (MWMS). Utvalget består av nåværende lærlinger i Kristiansand kommune. Basert på svarene fra 65 respondenter indikerer studiens funn at det er korrelasjon mellom trivsel og motivasjon blant lærlinger. Dette betyr at lærlinger som trives også har høyere motivasjon i praksisperioden. Gagné et al. (2015) har forkortet MWMS-skjemaet fra 55 til 19 spørsmål ved hjelp av faktoranalyse. Disse spørsmålene er delt inn i fem motivasjonstyper. Det ble ikke funnet noen signifikante forskjeller mellom sektorene barn- og ungdomsarbeiderfaget, helsefaget og andre retninger. Men det var en forskjell når det gjaldt vurderingen av gunstige arbeidstider, der lærlinger innen helsefaget var minst tilfredse. Introjeksjon og ytre motivasjon hadde den sterkeste korrelasjonen, og deres verdier var gjensidig viktige for hverandre når det gjaldt påvirkningen på lærlingenes motivasjon. Identifikasjon hadde den høyeste motivasjonsskåren, mens amotivasjon hadde en lav gjennomsnittsskår.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLærlinger i Kristiansand kommune
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel