Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAron Gauti Laxdal
dc.contributor.advisorTommy Haugen
dc.contributor.authorEngesland, Børge
dc.contributor.authorBjerkreim Kleppa, Jone
dc.date.accessioned2023-07-21T16:23:43Z
dc.date.available2023-07-21T16:23:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:148330406:10000409
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080732
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som mål å undersøke hvordan kroppsøvingslærere oppfatter og rettferdiggjør bruken av konkurranse i kroppsøvingsfaget. Konkurranse er en hyppig brukt metode i kroppsøving, til tross for mange kritiske meninger om dens plass i kroppsøvingsfaget. På bakgrunn av det ble vi interessert i å finne ut mer rundt denne tematikken, spesielt hvordan kroppsøvingslærere begrunner bruken og hva slags tanker de har rundt konkurranse. Problemstillingen vi ønsket svar på ble dermed: “Hvordan oppfatter kroppsøvingslærere at konkurranse kan bidra til elevenes læring i kroppsøving?”. Studien har en fenomenologisk tilnærming og metoden for å hente ut materialet til oppgaven er gjennom kvalitative intervjuer med seks kroppsøvingslærere. Det teoretiske rammeverket vårt består av begreper knyttet til ulike tilnærminger for konkurranser og studier som tar for seg konkurranse i kroppsøvingsfaget. For å analysere materialet benyttet vi oss av en tematisk analyse. Ut fra dette endte vi opp med fire temaer rundt hvordan kroppsøvingslærerne oppfattet at konkurranse påvirket elevene. Funn fra studien indikerer at konkurranse blir oppfattet som en god metode for å legge til rette for faglig og sosial læring, i tilfeller der det blir brukt på en hensiktsmessig måte. For at det skal bli brukt på en hensiktsmessig måte, peker lærerne blant annet på at det må være variasjon i undervisningsmetodene og aktivitetene som blir benyttet og samarbeid må være i fokus fremfor resultat.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleLivet er jo en konkurranse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel