Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJensen, Magnus Thunes
dc.contributor.authorBjørndal, Margrete Ytterdahl
dc.date.accessioned2023-07-21T16:23:42Z
dc.date.available2023-07-21T16:23:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143798281:23365270
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080731
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSkjønnlitteratur er en viktig del av danningen og identitetsutviklingen. Gjennom skjønnlitteratur kan vi få en innsikt i andre kulturer, samfunn, «verdener» og personlige karakteristikker. Skjønnlitteraturens plass i norskfaget derimot har vært ulik gjennom tidene. Det er særlig læreplanen for Kunnskapsløftet som gjaldt fra 2006 som har endret hvilken plass litteratur får i norskfaget på. I tidligere læreplaner har det blitt foreslått en rekke forfattere lærerne kunne velge tekster fra til bruk i klasserommet. Med innføringen av Kunnskapsløftet 2006 ble listene over verk og forfatterskap fjernet fra læreplanen i norsk, og lærerne fikk da mer frihet til å velge tekster selv. Dette prinsippet er også blitt videreført til dagens læreplan, Kunnskapsløftet 2020, også kalt Fagfornyelsen. Målet med denne oppgaven er å undersøke hvilke tekster lærere velger å bruke i norskundervisningen, spesielt nå etter den nye læreplanen, og hva som påvirker dem når de tar disse valgene. Mye av den tidligere forskningen på samme feltet har tatt utgangspunkt i den videregående opplæringen, mens denne undersøkelsen vil ta utgangspunkt i grunnskoleopplæringen, og da ungdomstrinnet. Datamaterialet bygger på en spørreundersøkelse med seks norsklærere på ulike skoler i Agder der jeg kartlegger hvilke litterære tekster lærerne bruker i undervisningen, hvilke faktorer som kan påvirke valg av tekster og hva lærerne selv tenker er formålet med litteraturen som blir brukt i klasserommet. Et tydelig funn er at lyrikk er svært mye brukt, og da særlig lyrikk før år 2000. Analysen viser også at det legges mer opp til å bruke samtidstekster, men flere av disse er hentet fra leselystaksjoner. I tillegg kan vi se at både leselyst, kulturforståelse og dannelsesaspektet er noe som står sterkt hos lærerne når det skal velges tekster, og disse verdiene kan vi også se i tekstutvalget deres.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHva blir lest i det fornyede norskfaget?: En kvantitativ undersøkelse av norsklæreres tekstutvalg og holdninger til skjønnlitteratur på et utvalg skoler i Agder etter den nye læreplanen av 2020.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel