Show simple item record

dc.contributor.advisorLaxdal, Aron Gauti
dc.contributor.advisorHaugen, Tommy
dc.contributor.authorFredriksen, Karoline
dc.contributor.authorSæther, Lars-Georg Reinlund
dc.date.accessioned2023-07-21T16:23:41Z
dc.date.available2023-07-21T16:23:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:148330406:96341484
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080730
dc.description.abstractValget av studien var ønskelig fordi konkurranse i kroppsøving er veldig interessant for oss, samtidig er denne tematikken om hvordan elever påvirkes emosjonelt i kroppsøving forsket lite på. Det er interessant å se om konkurranse kan bidra til økt læring i dagens kroppsøving ved å få positive emosjonelle affekt på elever, eller om det er mer negativt. Hensikten med denne studien var å undersøke om elever kunne bli emosjonelt påvirket fra en undervisningsøkt i kroppsøving ved bruk av konkurranse ved tilnærmingene competition og decompetition, samtidig som å se om det å vinne og tape har en betydning for emosjonene til elevene. Studien er et kvasi-eksperimentell studie med et cross-over-design. Studien inkluderer 164 deltakere fra 2 ulike skoler på ungdomstrinnet i Sør-Norge. Det var 46,3% jenter og 53,7% gutter som deltok i studien. Det ble gjennomført en økt på hver klasse, der halvparten gjennomgikk konkurranse ved decompetition, og halvparten gjennomgikk competition, for å se om man kunne se en forskjell mellom tilnærmingene. Resultatene viste signifikant endring på elevenes emosjonelle affekt ved før og etter studien, både når elevene vant, og tapte. De elevene som vant, fikk positiv emosjonell affekt, mens de som tapte hadde en negativ emosjonell affekt. Det ble derimot ikke en signifikant endring på elevene når man så på forskjellen på de ulike tilnærmingene, mulig på grunn av for få deltakere på studien. Studien kan gi innblikk på i hvor stor innflytelse konkurranse har i kroppsøvingsøkter når det gjelder emosjonelle affekt til elevene, og eventuelle konsekvenser det kan ha på elever, dersom fokuseringen ved bruk av konkurranse i kroppsøving er å vinne, og ikke lære.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleKonkurransens påvirkningskraft på emosjonell affekt hos elever
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record