• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Teacher Education Unit
  • Master's theses in Advanced Teacher Education, level 8-13
  • View Item
  •   Home
  • Teacher Education Unit
  • Master's theses in Advanced Teacher Education, level 8-13
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Du får ikke sekser bare fordi at du har Norrøna-jakke»: En kvalitativ undersøkelse av kroppsøvingslæreres vurderingspraksis i friluftsliv som del av kroppsøvingsfaget

Buvarp, Pål Lucas
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uia:inspera:148290731:35159592.pdf (1.607Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3080718
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Advanced Teacher Education, level 8-13 [160]
Abstract
Tidligere forskning viser til kroppsøvingslærere som opplever vurdering i friluftsliv som utfordrende, og til kroppsøvingselever som oppgir at deres friluftslivskompetanse har liten betydning i vurderingen. Denne oppgaven forsøker å bidra til økt kunnskap om vurdering i friluftsliv ved å undersøke hvordan kroppsøvingslærere som har undervist i friluftsliv i kroppsøving i videregående skole over flere år, beskriver sin vurderingspraksis. Oppgaven har en kvalitativ tilnærming. Det er gjennomført semistrukturerte, individuelle intervjuer med fem kroppsøvingslærere fra tre ulike videregående skoler i Sør-Norge. Datamaterialet er videre analysert med tematisk analyse. Funnene viser at flertallet av respondentene gir uttrykk for at de ikke ønsker å gi elevene egne karakterer i friluftsliv. De toner ned fokuset på karaktervurdering og vier tid til å veilede og følge elevene med tilbakemeldinger underveis i friluftslivsopplæringen. Elevenes friluftslivskompetanse uttrykkes imidlertid å være betydningsfull ved halvårs- og standpunktvurdering. Flere av lærerne forteller at de tar utgangspunkt i fagets kjerneelementer i forbindelse med halvårssamtaler og når de setter samlede halvårs- og standpunktkarakterer. Majoriteten av respondentene beskriver et redusert fokus på basisferdigheter i friluftsliv ved fastsetting av halvårs- og standpunktkarakterer, mens innsats og sosiale faktorer gjennomgående uttrykkes å være av størst betydning. Det kommer fram at det nedtonede ferdighetsfokuset gjør vurderingsgrunnlaget mindre konkret, noe som tolkes å føre til ulikheter mellom lærernes vurderingspraksis. Respondentenes vurderingspraksis i friluftsliv ser videre ut til å skille seg fra det som har vist seg å kjennetegne vurderingsarbeid i forbindelse med andre områder av kroppsøvingsfaget.
 
 
 
Publisher
University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit