Tilrettelegging og forståelse for elever med ADHD i skolen
Abstract
ADHD regnes som en av de mest utbredte diagnosene blant barn og unge i Norge. Symptomer som oppmerksomhetsvansker og høy hyperaktivitet og impulsivitet kan ofte ha en innvirkning på elevenes mulighet for suksess i skolen (Frick & Brocki, 2019). Til tross for dette, har elever i skolen med ADHD rett på samme tilrettelagt skoletilbud som andre elever, og skolen har et overordnet mål og ansvar for å tilpasse opplæringen ut ifra elevenes behov og forutsetninger (Opplæringslova, 1998, §1-3). Formålet med denne masterstudien er å belyse hvordan skolen tilrettelegger og vise forståelse for elever med ADHD i grunnskolen, og med bakgrunn i dette har jeg formulert følgende problemstilling: «Hvordan tilrettelegger skolen for faglig, sosial og emosjonell utvikling for elever med ADHD?»
I denne studien har problemstillingen blitt undersøkt ut ifra empirinær og induktiv tilnærming, gjennom semistrukturert forskningsintervjuer med tre informanter som har kompetanse og erfaring med tilrettelegging av skolehverdagen for elever med ADHD, som metode for datainnsamling. Det er blitt benyttet et fenomenologisk design, for å belyse deltakernes opplevelser og erfaring knyttet til fenomenet. I analysen av dataene er det blitt foretatt en stegvis-deduktiv-induktiv modell og analytisk problemstilling som fremgangsmåte (Tjora, 2018; Miles, Huberman & Saldañas, 2014), for å undersøke forholdene mellom dataene og finne fellestrekk for å danne en helhet av materialet.
Sentrale funn i denne studien fremhever at utfordringene elever med ADHD har ofte kan påvirke deres faglige, sosiale og emosjonelle fungering i skolen. Empiren henviser at dette ofte kan skyldes svikt i de eksekutive funksjonene, selvregulering og manglede sosial kompetanse. Resultatene av undersøkelsen viser at skolene har ulike tilnærminger for å imøtekomme behovene, og belyser viktigheten av tilrettelegging for forutsigbarhet, struktur og organisering for elever med ADHD. Det kommer også fram at skolen har et forbedringspotensial når det gjelder å legge til rette for et tilstrekkelig skoletilbud for elever med ADHD.