Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLøvland, Anne
dc.contributor.authorSkoe, Silje
dc.date.accessioned2023-07-19T16:23:30Z
dc.date.available2023-07-19T16:23:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143798281:36981386
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080226
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg undersøkt om valg av tekst kan legge til rette for kritisk refleksjon blant elever på 10. trinn. Problemstillinga for oppgava er: Hvordan kan hverdagstekster med tydelig agenda i omstridte bærekraftspørsmål legge til rette for elevenes kritiske refleksjon? For å finne svar på problemstillingen, tok jeg i bruk kvalitative metoder. Jeg designet oppgaver knyttet til to utvalgte tekster som elevene skulle besvare, og samlet inn og analyserte svarene. I tillegg gjennomførte jeg intervju med lærerne som underviste i norsk på trinnet. Jeg har valgt ut to tekster, en fra Statens vegvesen og en fra McDonald´s, som har en tydelig agenda i omstridte bærekraftspørsmål, og analysert dem. I grupper på 2-4 elever, har et 10. trinn ved samme skole jobba med generelle leseforståelsesspørsmål knyttet til tekstene. Målet var å se om elevene, uten å bli bedt om å innta en kritisk posisjon, ville vurdere tekstene kritisk i sine besvarelser av spørsmålene. Oppgavens hovedfunn viser blant annet at elevene i hovedsak leser med tekstene når de ikke ble bedt om å forholde seg kritiske. I tillegg viser undersøkelsen at kildetillit i stor grad står i veien for elevenes kritiske refleksjon.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleKritisk tilnærming til hverdagstekster: Hvordan kan hverdagstekster med tydelig agenda i omstridte bærekraftspørsmål legge til rette for elevenes kritiske refleksjon?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel