Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKorsvoll, Nils Hallvard
dc.contributor.authorTekie, Kokob Sara
dc.date.accessioned2023-07-19T16:23:28Z
dc.date.available2023-07-19T16:23:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143803085:100598168
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080224
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractUndervisning i kontroversielle tema er nyttig både for samfunnets demokrati og elevenes personlige utvikling. Gjennom undervisningen kan elevene få kunnskap om aktuelle samfunnsproblemer og problemstillinger knyttet til deres egne liv. Dessuten vil elevene gjennom diskusjon og dialog få muligheten til å utvikle ferdigheter som kritisk tenking, å kunne ta andres perspektiv og håndtering av meningsbryting. Dette gjør dem i stand til å møte og håndtere et flerkulturelt samfunn. I KRLE kan undervisningen i kontroversielle tema være spesielt utfordrende, fordi faget inneholder flere personlige og sensitive tema. På grunnlag av dette har jeg i min masteravhandling sett på hvordan man bør undervise kontroversielle tema i KRLE. Denne studien baserer seg på et kvalitativt forskningsintervju med to Dembra-veiledere. Dembra står for «demokratisk beredskap mot rasisme og antisemittisme» og er et ressursprogram som arbeider helhetlig med skolen for å forebygge og bekjempe fordommer og fiendtlighet. Dette innebærer implementering av ulike ressurser som skal styrke skolens demokratiske makter. Dembra-veilederne ser verdien i å bruke dialogiske tilnærminger i arbeidet med kontroversielle og sensitive tematikker. Dette skaper et trygt klasserom som kan bidra til inkludering og deltagelse. I tillegg er de oppmerksomme på følelsenes rolle i undervisningen. Lærere og elevenes emisjoner har en betydelig rolle i hvordan undervisningen utspiller seg.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleKontroversielle tema
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel