Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRambø, Gro-Renée
dc.contributor.authorBekkum, Jonas
dc.contributor.authorThorsen, Eivind
dc.date.accessioned2023-07-18T16:23:26Z
dc.date.available2023-07-18T16:23:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143798281:3315361
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079838
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har vi undersøkt tre norsklærere sin skriftlige vurderingspraksis til skriftlige tekster på ungdomskolen, og knyttet dette opp mot forskning og teori om skriving, vurdering og vurdering for læring. Oppgavens teorikapittel tar for seg en plassering av norskfaget, læringsbegrepet, skriving, vurdering og utvalgt tidligere forskning. Undersøkelsens datamateriale er elevtekster som er vurdert med tilbakemeldinger fra de tre norsklærerne. Disse tilbakemeldingene har vi kodet for å skape et kvantitativt bidrag til vår analyse. Oppgavens problemstilling er: Hva kjennetegner norsklærere på ungdomsskolen sin vurderingspraksis på skriftlige tekster i norskfaget sett i lys av forskning på vurdering for læring? Våre resultater viste blant annet en variert vurderingspraksis, med ulike kjennetegn knyttet til den enkelte lærer og elevens måloppnåelse. Etter å ha analysert tilbakemeldingene, viste resultatene en samlet VfL-prosent på 50% noe som vi anser som relativt høyt, og som er tilnærmet likt Eriksens (2018) resultater. Vi har i oppgaven trukket frem det vi tolker som et manglende tolkningsfelleskap for vurderingspraksis i den skriftlige tilbakemeldingen i norskfaget blant lærerne. Videre har vi også diskutert tidligere forsknings begrepsbruk når det kommer til effektiv tilbakemelding og nytte.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleTilbakemeldingspraksis i det skriftlige norskfaget på ungdomsskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel