Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAasland, Erik
dc.contributor.advisorNyberg, Gunn
dc.contributor.authorUlvseth, Nicklas
dc.contributor.authorVoreland Larsen, Vegard
dc.date.accessioned2023-07-15T16:23:28Z
dc.date.available2023-07-15T16:23:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:148330406:36950009
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079266
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag. Denne masteroppgavens bakgrunn kommer av endringer i læreplan for skoler og endringer i lærerutdanningens utdanningsprogram. Utdanningen er gått fra å være en mer allmenn utdanning av lærere på fire år, til nå å utdanne mer fagspesifikke lærere på fem år. Med disse endringene fant vi det interessant å se på hvordan denne nye utdanningen, og pensumet som følger med, oppleves som relevant for studentene, og om den er etter deres forventninger til fremtidig yrkesutøvelse. Vi har også hatt en intensjon om å finne ut om det er noen forskjell mellom forventningene til studenter tidlig og sent i utdanningen. Vår problemstilling lyder derfor som følger: Hvordan vurderer studenter kroppsøvingslærerutdanningens relevans for videre yrkesutøvelse? En kvalitativ studie av studenter fra ulike steder i utdanningen. Studien vår baserer seg på sosialkonstruktivismen, hvor virkeligheten forstås som sosial konstruert. Vårt teoretiske perspektiv består av ulik forskning gjort på lærerutdanningen i Norge og i utlandet, i tillegg til teori om begrepet kvalitet og hvordan dette brukes om lærerutdanningen. Metoden vi har brukt er kvalitative fokusgruppeintervjuer, hvor vi snakket med studenter fra ulike steder i utdanningen. Videre gjennomførte vi en tematisk analyse av materialet fra intervjuene etter en seks trinns - modell utarbeidet av Braun og Clark (2006). I den tematiske analysen utarbeidet vi fire temaer som utgjorde våre funn. Funnene våre omhandler hvordan studenter ser på de ulike delene ved undervisningen, og hvilke egenskaper de ser på som viktige å ta med seg etter utdanningen. Vi konkluderer med at studentene stort sett er fornøyde med den praktiske delen av undervisningen, men at den teoretiske undervisningen til tider er vanskelig å sette ut i praksis. Våre funn viser også at det er studenter sent i utdanningen som har denne oppfatningen av det teoretiske pensumet. Vi tenker at videre forskning burde involvere flere studenter, og fra ulike universitet, for å kunne utvikle utdanningen ytterligere. I tillegg tror vi at det vil være av nytte for universitetene å få et innblikk i om studentene har forståelse av utdanningens omfang. Nøkkelord: Relevans, praksisnær, yrkesutøvelse, kroppsøving, lærerutdanning.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHvordan vurderer studenter kroppsøvingslærerutdanningens relevans for videre yrkesutøvelse? En kvalitativ studie av et utvalg studenter fra ulike steder i utdanningen.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel