Show simple item record

dc.contributor.advisorErtzeid, Ingrid
dc.contributor.authorKåstad, Inger
dc.contributor.authorLarsen, Karen Regine
dc.date.accessioned2023-07-15T16:23:26Z
dc.date.available2023-07-15T16:23:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143798281:34591420
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079263
dc.description.abstractI et samfunn preget av globalisering og digitalisering, er det nødvendig at elever lærer seg å kritisk analysere de tekstene de møter. I møte med de ulike tekstene er det viktig at elevene har kunnskap rundt det faktum, at fotografi ikke nødvendigvis viser virkeligheten slik den er. Målet i masterprosjektet vårt er å si noe om hvordan man kan jobbe med kritisk tekstarbeid i norskfaget på ungdomstrinnet. Vi har utviklet et undervisningsopplegg med fokus på visuelle elementer i bilder, kombinert med oppgaver som handler om kritisk tenkning. Elever fra en skoleklasse har reflektert i grupper og løst oppgaver som ble samlet inn. Oppgavene er laget for å få frem kritiske refleksjoner hos elevene, da knyttet til valg som avsender har gjort i fremstillingen av bildene. Hovedkonklusjonen er at det er stor variasjon i hvordan elevene tenker kritisk, og at elevene lener seg på sine tidligere erfaringer i arbeid med nye tekster. Vi har også kommet frem til at en annen mulig måte å jobbe med kritisk tekstarbeid på, er å benytte seg av flere ulike teksttyper, hvor sammenligninger av tekst, refleksjonen rundt tekstene og å vekke elevenes nysgjerrighet, vil være sentralt.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleKritisk tilnærming til tekst i norskundervisningen på ungdomstrinnet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record