Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBeckmann, Morten
dc.contributor.authorØygarden, Siri Lovise Raudsandmoen
dc.contributor.authorattestog, Maria
dc.date.accessioned2023-07-15T16:23:25Z
dc.date.available2023-07-15T16:23:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143803085:36762747
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079262
dc.description.abstractDenne oppgaven er en religionsdidaktisk oppgave om KRLE som holdningsdannende fag i skolen, med fokus på lærerens rolle i denne sammenheng. Hensikten med denne oppgaven er å finne ut på hvilken måte KRLE-faget er et holdningsdannende fag, og hvordan KRLE-lærere jobber med holdningsdannelse på ungdomstrinnet. I oppgaven ser vi nærmere på begrepet holdning, og viser til hvor dette kommer inn i KRLE-faget. Spesielt tar vi for oss holdningen toleranse. Vi bruker jødedomsundervisning på ungdomsskolen som utgangspunkt. Formålet med denne oppgaven er å undersøke og belyse viktige faktorer når det kommer til KRLE som et holdningsdannende fag i skolen. Med vår oppgave håper vi på å være med på å fremme gode holdninger og verdier både blant barn og voksne, i skole og samfunn. Vi håper å få frem argumenter som viser at KRLE er et viktig fag i skolen for holdningsdannelse, som burde prioriteres. Vi håper at denne oppgaven kan være en inspirasjon for videre klasseromsforskning, og bidra til refleksjon rundt KRLE-lærere sin pedagogiske praksis. Metoden i denne oppgaven er to semistrukturerte intervju av to ulike faglærere, samt to observasjoner av deres jødedomsundervisning. Resultatet viser at Kunnskapsdepartementet gir skolen og lærerne en klar mulighet til å fungere som en mulighetsarena når det kommer til holdningsdannelse. Arbeid med holdningsdannelse kan forankres i læreplanen i KRLE. Likevel viser empirien at det varierer hvordan lærere velger å realisere disse mulighetene, som vil avgjøre i hvilken grad KRLE faktisk fungerer som et holdningsdannende fag. I denne oppgaven vil vi komme inn på ulike faktorer hos læreren som påvirker holdningsdannelsen i faget.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleSkolen som mulighetsarena, og KRLE som et holdningsdannende fag. En kvalitativ studie av jødedomsundervisning i lys av LK20
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel