Show simple item record

dc.contributor.advisorLaxdal, Aron Gauti
dc.contributor.advisorHaugen, Tommy
dc.contributor.authorAnna, Stensrud
dc.contributor.authorAasen, Benjamin
dc.date.accessioned2023-07-15T16:23:22Z
dc.date.available2023-07-15T16:23:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:148330406:11345148
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079259
dc.description.abstractDenne studien tar sikte på å undersøke hvordan kroppsøvingsfaget blir fremstilt i norsk media. Målet med studien var å svare på problemstillingen; Hva kjennetegner kroppsøvingsfaget i norsk media? Hvem uttaler seg, og om hva? Studien bidrar til å identifisere trender og temaer som utgjør mediebildet. Studien samlet inn datamateriell fra norske papiraviser i en tiårsperiode fra juli 2012 til juli 2022. Totalt ble 2225 artikler gjennomgått, hvorav 256 artikler oppfylte kravet vårt om å diskutere elementer knyttet til kroppsøvingsfaget, og ble hovedgrunnlaget for studien. Det ble brukt både deskriptiv statistikk og tematisk analyse for å svare på problemstillingen. Undersøkelsene avdekker at de mest fremtredende aktørene som uttaler seg i mediedekningen av kroppsøvingsfaget, er elever og personell tilknyttet universitetene. Lærere er derimot underrepresentert sammenlignet med hva deres erfaring og innsikt skulle tilsi, særlig innenfor riksmediene. Gjennom en tematisk analysen konstruerte vi følgende temaer som omfavner ulike deler av mediebildet på kroppsøvingsfaget; undervisningsinnhold, fysisk aktivitet og helseeffekter, tilpasset opplæring, vurdering, dusj- og garderobeproblematikk og skal vi ha kroppsøvingsfaget?. Hva som diskuteres i mediebildet er sterkt påvirket av hva som er dagsaktuelt i samfunnet. De ulike temaene og diskusjonene har store svingninger i representasjonen etter hva som aktualiserer dem. Vi ser dette fenomenet der politiske endringer i fagets rammer eller kontroversielle saker og uttalelser fører til økt oppmerksomhet rundt kroppsøvingsfaget. Generelt er likevel diskusjonen rundt behovet for økt fysisk aktivitet for å fremme god fysisk form og helse spesielt fremtredende. I de siste årene har diskusjoner knyttet til undervisningsinnhold vært særlig fremtredende, noe som har blitt aktualisert gjennom fagfornyelsen i 2020. Dette eksemplifiserer at mediebildet er dynamisk og påvirkes sterkt av samfunnstrender.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHva kjennetegner kroppsøvingsdebatten i norsk media?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record