dc.description.abstract | Denne studien tar sikte på å undersøke hvordan kroppsøvingsfaget blir fremstilt i norsk
media. Målet med studien var å svare på problemstillingen; Hva kjennetegner
kroppsøvingsfaget i norsk media? Hvem uttaler seg, og om hva?
Studien bidrar til å identifisere trender og temaer som utgjør mediebildet. Studien samlet inn
datamateriell fra norske papiraviser i en tiårsperiode fra juli 2012 til juli 2022. Totalt ble 2225
artikler gjennomgått, hvorav 256 artikler oppfylte kravet vårt om å diskutere elementer
knyttet til kroppsøvingsfaget, og ble hovedgrunnlaget for studien. Det ble brukt både
deskriptiv statistikk og tematisk analyse for å svare på problemstillingen.
Undersøkelsene avdekker at de mest fremtredende aktørene som uttaler seg i mediedekningen
av kroppsøvingsfaget, er elever og personell tilknyttet universitetene. Lærere er derimot
underrepresentert sammenlignet med hva deres erfaring og innsikt skulle tilsi, særlig innenfor
riksmediene.
Gjennom en tematisk analysen konstruerte vi følgende temaer som omfavner ulike deler av
mediebildet på kroppsøvingsfaget; undervisningsinnhold, fysisk aktivitet og helseeffekter,
tilpasset opplæring, vurdering, dusj- og garderobeproblematikk og skal vi ha
kroppsøvingsfaget?. Hva som diskuteres i mediebildet er sterkt påvirket av hva som er
dagsaktuelt i samfunnet. De ulike temaene og diskusjonene har store svingninger i
representasjonen etter hva som aktualiserer dem. Vi ser dette fenomenet der politiske
endringer i fagets rammer eller kontroversielle saker og uttalelser fører til økt oppmerksomhet
rundt kroppsøvingsfaget. Generelt er likevel diskusjonen rundt behovet for økt fysisk aktivitet
for å fremme god fysisk form og helse spesielt fremtredende. I de siste årene har diskusjoner
knyttet til undervisningsinnhold vært særlig fremtredende, noe som har blitt aktualisert
gjennom fagfornyelsen i 2020. Dette eksemplifiserer at mediebildet er dynamisk og påvirkes
sterkt av samfunnstrender. | |