Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLisbeht L. Skreland
dc.contributor.authorRannekleiv, Miriam del Carmen
dc.date.accessioned2023-07-13T16:23:45Z
dc.date.available2023-07-13T16:23:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143767129:97381801
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078655
dc.description.abstractIdeen om en skole for alle har sine røtter langt tilbake i tid (Telhaug, 1994; Solstad, 2004: Bjørnsrud & Nilsen, 2021). Fra og med L97, har det blitt vektlagt inkluderende opplæring som viktig for alle barns utvikling og læring, men menneskeverd i denne utviklingen har også vært sentralt. Alle mennesker er like mye verdt uansett av hva det er som skiller oss fra hverandre. Lærerne blir rollemodellene i dette arbeidet. Når de selv viser omsorg og respekt og ser den enkelte eleve, annerkjennes deres verdighet (Utdanningsdirektoratet, 2020). Derfor vil jeg i lys av Læreplanverket overordnede del kap. 3. Prinsipper for skolens praksis, finne ut hvordan skolen og lærerne tilrettelegger for realisering av et likeverdig og inkluderende arbeid i møte med mangfoldet. Skolen er det stedet der elever og barn med ulike kulturer og forskjellige behov har sin møteplass. Derfor bygger denne studie på det moralske og etiske ansvaret skolen har for å gi dem utdanningsrettferdighet. Skolen får ansvaret om å gi like opplæringsmuligheter til alle barna, også dem som ikke stiller så sterk økonomisk, kulturelt, faglig eller sosialt. Fokuset skal rettes mot undertrykkelse (Torjussen & Hilt, 2021). Det vil være barns interesse, nysgjerrighet og innsats som bør bestemme hva de presterer og resulttene av dette (Utdanningsdirektoratet, 2020). Gjennom en kvalitativ undersøkelse og med intervju som redskap, har jeg forsøk å belyse hvordan lærere arbeider og tilrettelegger sitt faglig innhold for å kunne møte elevenes varierende læreforutsetninger. Jeg har tatt som utgangspunkt at en likeverdig og inkluderende opplæring vil avhenge av hvordan skolen prioriterer dette arbeidet, men hovedsakelig av at læreren synligjør sin kunnskap og utvikler sin kompetanse, samarbeider i felleskap for å slik hjelpe elevene med å utvikle sin kunnskap og ferdigheter (Bjørnsrud, 2014). Studien viser til at på tross av lærerens arbeid og innsats, gjenstår det forsatt mye å jobbe med. Blant annet at det savnes en kultur som vektlegger verdien av et profesjonelt lærerfelleskap, hvor erfaringer diskuteres, praksis reflekteres og kompetansen videreutvikles. Dette forutsetter en ledelse som fremhever verdien av et slik arbeid, med den hensikt å prioritere elevnes utvikling og læring (Bjørnsrud, 2014). Studien viser også at det vil være viktig at skolen og lærerne utvikler et velfungerende læringsmiljø der alle får oppleve tilhørighet og gode relasjoner til hverandre (Bjørnsrud & Nilsen, 2021).
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleReproduksjon av ulikheter, eller utdanningsrettferdighet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel