Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEikeland, Helen Margrethe
dc.contributor.authorAl-Saadi, Zinab
dc.date.accessioned2023-07-13T16:23:43Z
dc.date.available2023-07-13T16:23:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143767129:55855645
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078653
dc.description.abstractNorge har blitt et heterogent samfunn som består av folk som kommer fra forskjellige sosiale og kulturelle bakgrunner. Denne oppgaven beskriver et prosjekt som utforsker grunnleggende ferdigheter i språkopplæring for voksne innvandrere som har liten eller ingen skolegang. Prosjektet vektlegger bruk for rollespill som undervisningsmetode. Muntlig språk står sentralt i læringsprosessen i dette prosjektet. Prosjektet har blitt gjennomført i en voksenopplæringsklasse, hvor jeg samarbeidet med en kontaktlærer som underviser norsk for grunnmodul. Oppgaven tematiserer følgende, todelte problemstilling: 1. Hvordan kan rollespill brukes som en undervisningsmetode i læring for grunnleggende ferdigheter? Og kan rollespill bidra til bedre selvtillit hos voksne slik at de ikke blir avhengig av barna sine? 2. Kan aksjonsforskning brukes videre som en arbeidstilnærming for å få bedre resultater i samarbeidet og dermed bedre deltakerens språkopplæring? I dette prosjektet har jeg brukt aksjonsforskning som er kvalitative metode. Aksjonsforskning blir brukt som en arbeidsmetode for å realisere teori i praksis ved å gjennomføre rollespillene og reflektere over gjennomføring. Hensikten med bruk av aksjonsforskning er å forbedre min opplæringsstrategi for deltakerens beste. Rollespillene har blitt gjennomført i to runder. På den måten kunne jeg vurdere progresjonen i språkopplæringen til deltakerne. Kontaktlæreren har blitt intervjuet for å en annens vurdering og synsvinkel. Ved intervjuet forsøkte jeg å opprettholde reliabiliteten og validitet i dette prosjektet. Validiteten dreier seg om hvorvidt prosjektet virkelig vurderer den som skal vurderes. I vurderingsprosess ble fire faktorer vurdert for å finne ut om det har skjedd noe progresjon: uttale, ordforråd, forståelse og selvtillit. Det var vanskelig å vurdere selvtillit, men jeg prøvde å nyansere vurdering gjennom å se på kroppsspråk og vurdering for de andre faktorer. Prosjektet er ikke så stort, men jeg forsøkte å vurdere hver faktor på tre nivåer som ble delt i tre subnivåer. Funnene viste at bruk av rollespill kan hjelpe, for progresjon i språkopplæring hos innvandrere som har liten eller ingen skolegang. Deltakerne viser progresjon i ordforråd, forståelse, selvtillit og mindre progresjon i uttale. Samtidig viser alle at de forstår og blir forstått. Funnene viser også at lærere videre kan bruke rollespill som undervisningsmetode med noen justeringer og utvikling av formen. Læreren bør skape noen situasjoner som deltakerne kan gjøre bruk av utenfor skolen. Deltakerne kan først øve på skolen slik at de føler seg tryggere, deretter praktisere det utenfor skolen. Funnene viser at bruk av aksjonsforskning er en nyttig samarbeidsmetode for å forbedre egen praksis. Funnene viser at ved bruk av aksjonsforskning kan man realisere teori i praksis, og slik bidra til å utvikle profesjonen og deltakernes ferdigheter.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleGrunnleggende ferdigheter mellom teori og praksis: For voksne innvandrere med liten eller ingen skolegang
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel