PREPARED – unge voksnes tanker og erfaringer ved bruk av en e-læringsressurs med fokus på kosthold
Description
Full text not available
Abstract
Tittel: PREPARED – unge voksnes tanker og erfaringer ved bruk av en e-læringsressurs med fokus på kosthold
Bakgrunn: Ernæringsstatusen til kvinner og menn før befruktning har stor betydning for vekst, utvikling og langsiktig helse til deres potensielt fremtidige barn. Utfordringen er at unge voksne sitt kosthold ikke er i samsvar med de nasjonale kostrådene, og mange er dermed ikke ernæringsmessig forberedt på svangerskap. Det er derfor behov for kunnskap om hvordan man kan motivere dem til å ta gode matvalg.
Formål: Formålet med dette forskningsprosjektet er kartlegge unge voksne sine tanker og erfaringer etter å ha brukt e-læringsressursen PREPARED i rundt to måneder.
Problemstilling: Hvilke tanker og erfaringer har unge voksne om det digitale kostholdstiltaket «PREPARED» som informasjonskilde?
Metode: Forskningsprosjektet er gjennomført som en kvalitativ studie, der ni unge voksne har blitt intervjuet ved bruk av en semistrukturert intervjuteknikk. Studien har en fenomenologisk tilnærming, og materialet er analysert ved hjelp av tematisk analyse.
Resultat: Analysearbeidet resulterte i tre identifiserte hovedtemaer: lettere å ta sunne valg, nytt fokus og videreutvikling. Det kan se ut til at enkle oppskrifter med fokus på hverdagsmat, lettleste artikler med et nyansert fokus og innbydende bilder er avgjørende faktorer for inspirasjon – og dermed motivasjon til å spise sunt. E-læringsressursen har derimot et forbedringspotensial når det kommer til brukervennlighet.
Konklusjon: Ifølge unge voksne i denne studien formidler e-læringsressursen PREPARED et lettfattelig og inspirerende budskap om kosthold og helse. Den ble vurdert som en god informasjonskilde til kosthold, men bør utvikles videre i samspill med brukere.
Nøkkelord: Kosthold og helse, preconception, helsefremmende arbeid, digital intervensjon