Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHadjerrouit, Said
dc.contributor.authorKorneeva, Liudmila
dc.date.accessioned2023-07-12T16:23:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143765764:72431345
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078320
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractProgrammering og algoritmisk tenkning ble innført i matematikk med de nye læreplanene i 2020. Hvordan dette implementeres i de nye lærebøkene er derfor en aktuell problemstilling. Denne studien undersøker hvordan programmering og algoritmisk tenkning er integrert i matematikk i lærebøker for 8.-10. trinn fra et didaktisk og et epistemologisk perspektiv. Forskningsspørsmålene er: 1. Hvordan er programmering organisert og presentert i lærebøkene? 2. Hvilke kunnskaper om algoritmisk tenkning og programmering forekommer i lærebøkene? 3. Hva er samspillet mellom algoritmisk tenkning og matematisk tenkning i lærebøkene? Denne oppgaven baserer seg på «mixed methods» strategi og presenterer en kvantitativ og kvalitativ innholdsanalyse av tre læreverk for 8.-10. trinn. I analysen ble programmeringsoppgavene identifisert og kategorisert ut ifra handlinger, algoritmiske konsepter og matematiske konsepter med utgangspunkt i analyseverktøyet til Bråting og Kilhamn (2022) med noen tilpasninger. Resultatene i denne studien indikerer at undersøkte lærebøker implementerer programmering i faget matematikk stort sett i tråd med det teoretiske rammeverket som oppgaven benytter seg av. Fra et didaktisk perspektiv viser denne studie at analyserte læreverk er utviklet som et læringsverktøy med vekt på praktisk erfaring med programmering. Imidlertid er andel oppgaver som handler om programmering og algoritmisk tenkning ulik. Dessuten har noen av analyserte læreverk valgt å inkludere programmeringsoppgavene i ulike emner i fysiske bøker, mens andre læreverk har valgt å samle programmeringsoppgavene i et eget digitalt hefte. Fra et epistemologisk perspektiv viser resultatene at programmering og algoritmisk tenkning er for det meste integrert i matematikk. De aller fleste programmeringsoppgaver omhandler matematiske konsepter. Mange oppgaver inviterer elevene til å forme og skape ved hjelp av programmering og å forklare algoritmiske og matematiske konsepter. Samtidig viser resultatene et behov for begrepsavklaring i noen lærebøker. I tillegg bør oppgavene i større grad oppfordre elevene til å feilsøke, samt å forestille seg mulige utfall i deres arbeid med programmering. Disse to handlingene - sammen med å forklare - er nødvendige i algoritmisk tenkning og programmering, og viktige for utvikling av matematisk tenkning hos elevene.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleProgrammering og algoritmisk tenkning i matematikklærebøker for 8.-10. trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel