Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrivold Kostøl, Elin Marie
dc.contributor.authorMeland, Oline
dc.date.accessioned2023-07-09T16:23:19Z
dc.date.available2023-07-09T16:23:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143767731:36796411
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077400
dc.description.abstractDenne studien har hatt som mål å undersøke læreres opplevelse av traumeutsatte elever i skolehverdagen, i tillegg til hvilke forutsetninger læreren har for å følge dem opp. Bakgrunn for studien er først og fremst læreplanens vektlegging av folkehelse og livsmestring (Kunnskapsdepartementet, 2017). Videre er bakgrunnen forskning som viser at traumeutsatte elevers psykiske og fysiske helse er utsatt for risikofaktorer som PTSD, vansker i emosjonsregulering, atferdsproblematikk, selvskading og selvmordstanker, i tillegg til faglige og skolemessige utfordringer (Bath, 2008; Dyb & Steinsland, 2016; Felitti et al., 1998; Hébert et al., 2018; Johannessen & Bakken, 2020; Schore, 2003; Van der Kolk et al., 1991). Studiet har også bakgrunn i empiri som viser et behov for kompetanseheving om traumer i skolen (Neitzel, 2020; Oberg & Bryce, 2022; Schulman & Menschner, 2018; Sciaraffa et al., 2018). Det ble gjennomført et kvalitativt, semistrukturert intervju med fire lærere fordelt på to skoler. De ble spurt om deres opplevelse av de traumeutsatte elevene i det faglige og sosiale, deres forståelse av traumer som fenomen og deres opplevelse av sin skole som system. Resultatene viste at traumeutsatte elever hadde store utfordringer i det faglige, hvor konsentrasjon, lesing, skriving og innlæring skilte seg ut som særlig utfordrende. I tillegg var trygghet førsteprioritet for å kunne oppleve læring og mestring. Traumene ledet til en atferd som utfordret, hovedsakelig i form av utagering. I det sosiale opplevde alle at det var utfordrende for de traumeutsatte elevene å bygge nære vennskapsbånd, og at de skilte seg ut fra fellesskapet. De ble også valgt bort av venner når de ble eldre. For å utvikle et godt sosialt samspill krevdes det øving, men denne jobben var utfordrende for læreren, særlig i tilfeller hvor foreldregruppen i klassen motarbeidet inkluderingen. Lærerne opplevde støtte fra ledelse, men at økonomi, kompetanse og ressurser var begrensende for deres mulighet til å gi disse elevene en god oppfølging. Det er lite overordnet variasjon mellom lærernes opplevelser. Alle opplever oppfølgingen som utfordrende, og at de har behov for økt støtte. Dette indikerer et behov for kompetanseheving og ressursøkning blant lærere som arbeider med traumeutsatte elever i skolen, for å sikre den traumeutsatte elevens utvikling i det faglige og sosiale. I tillegg var det et behov for mer økonomisk støtte for å kunne gi eleven tilfredsstillende oppfølging, da dette var begrensende og påvirket læreres forutsetning.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleTraumeutsatte elever i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel