"Drop-in Livsmestring", et kommunalt lavterskeltilbud - en kvalitativ studie av ansattes erfaringer
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag
Bakgrunn: Utfordringer med å mestre livet, livskriser og psykiske helseutfordringer er noe de fleste mennesker erfarer i løpet av livet. Når psykiske helseutfordringer oppstår kan det ha negativ innvirkning både på individet og samfunnet som en helhet. Det er behov for lett tilgjengelige, gode og koordinerte tjenester til de som trenger noen å prate med, og forebyggende lavterskeltilbud er blant satsingsområdene i det psykiske helsearbeidet.
Hensikt: Hensikten med denne studien var å undersøke de ansattes erfaringer med det kommunale lavterskeltilbudet «Drop-in Livsmestring».
Problemstilling: «Hvilke erfaringer har ansatte med det kommunale lavterskeltilbudet «Drop-in Livsmestring»?»
Metode: Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og data ble samlet inn gjennom dybdeintervju med ti ansatte ved «Drop-in Livsmestring». Det empiriske materialet ble analysert etter prinsippene til Systematisk tekstkondensering.
Funn: Informantenes erfaringer med «Drop-in Livsmestring» ble oppsummert i et overordnet tema «det du trenger når du trenger det». Videre ble det identifisert tre hovedtema: «veien inn», «selve møtet» og «veien videre».
Konklusjon: Informantene opplevde tilbudet som et lett tilgjengelig lavterskeltilbud uten ventetid, hvor alle mennesker kan komme uanmeldt og få sammensatt hjelp når de trenger det. De erfarte viktigheten av å være «støttespillere» og å skape «et trygt rom».
Nøkkelord: Psykiske helseutfordringer, livsmestring, lavterskeltilbud og kvalitativ metode.