Innagerende atferd i skolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3076246Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven har som hensikt å undersøke hvordan lærere kan bidra til mestring for elever som viser innagerende atferd i skolen. Elever som viser innagerende atferd står i fare for å falle utenfor det jevnaldrende fellesskapet, og dermed kan atferden være til hinder for læring og utvikling av sosial kompetanse. Disse elevene kan også ha utfordringer med å utfordre seg selv i klasserommet, og dermed trekke seg tilbake. Opplæringsloven §9a fokuserer på at alle har rett på et psykososialt læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring, og mestringsopplevelser i læringsfellesskapet er en viktig del av dette. Elevene som viser innagerende atferd har på lik linje som alle andre behov for å oppleve og føle på mestring. Derfor var det viktig for meg i dette masterprosjektet å forske på hvordan lærere kan jobbe med at disse elevene også kan få mestringsopplevelser i skolen, og for å rette fokus på hvordan lærere kan møte disse elevene på best mulig måte. For å finne ut dette valgte jeg følgende problemstilling:
Hvordan kan lærere bidra til mestring for elever som viser innagerende atferd i skolen?
Jeg benyttet meg av kvalitativ forskningsmetode for å svare på denne problemstillingen, og ettersom jeg ønsket læreres erfaringer og refleksjoner rundt temaet valgte jeg å gjennomføre intervjuer med tre informanter.
Funnene som kommer frem i denne studien er at lærerne jeg intervjuet legger stor vekt på relasjoner som en viktig del av arbeidet med disse elevene. Lærer-elev relasjon, vennerelasjoner og relasjoner til hjemmet er de typene relasjoner som blir nevnt som viktige. Med relasjoner kan man utfordre elevene i klassefellesskapet. Læringsfellesskap er et annet funn som kommer frem i studien. Læreren må bygge et trygt og godt læringsmiljø for at man skal kunne utfordre disse elevene. Et siste funn som presenteres i oppgaven er at elevene som viser innagerende atferd har behov for individuelle avtaler for å kunne oppleve mestring. Elever har ulike forutsetninger for å få utbytte av opplæringen, og individuelle avtaler kommer derfor frem som viktig for disse elevene. Fellesnevneren i disse funnene er at det krever en god og tydelig klasseleder i møte med disse elevene.