Show simple item record

dc.contributor.advisorDamsgaard, Kjetil
dc.contributor.authorLohne, Bente Bloch-Johnsen
dc.contributor.authorFrankrig, Rebekka Helen Kolstad
dc.date.accessioned2023-07-05T16:23:48Z
dc.date.available2023-07-05T16:23:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143765519:36878113
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076245
dc.description.abstractGjennom et utvalg på fire elever på 6. trinn, ser denne studien på hvordan algoritmisk tenkning kommer til uttrykk i arbeid med problemløsningsoppgaver i Scratch. Studien er en kvalitativ case-studie, hvor elevene har gjennomført et undervisningsopplegg i par. Undervisningsopplegget inneholder problemløsningsoppgaver og legger til rette for algoritmisk tenkning. Datamaterialet ble samlet inn ved skjerm- og lydopptak, samt intervju. Datamaterialet ble videre analysert ut ifra forhånds definerte nøkkelbegreper for algoritmisk tenkning, og videre forklart og diskutert. Studien baseres på teori om Computational Thinking (CT), og bygger videre på tidligere forskning om hvordan algoritmisk tenkning vises hos elever. Ettersom vår studie innebærer bruk av teknologi og programmering, har vi også inkludert to modeller som beskriver bruk av teknologiske verktøy i skolen. Resultatene viser stor variasjon i hvordan algoritmisk tenkning kommer til uttrykk hos elevene i denne studien. Det kommer frem at elevene i stor grad har evne til algoritmisk tenkning, men vi ser også at det er enkelte elementer innenfor nøkkelbegrepene som elevene ikke mestrer. Funnene viser at det er en utbredt bruk av logikk ved at elevene utformer hypoteser. Elevene bruker også dekomposisjon i stor grad ved at de deler opp en sammensatt figur, og programmerer de ulike figurene hver for seg. Vi ser også at elevene mestrer å forenkle løsningene sine ved bruk av løkker, noe som er et aspekt innen evaluering og abstraksjon. En mulig implikasjon fra denne studien er å undersøke om digitale arbeidsmåter gir bedre effekt på utviklingen av elevers algoritmiske tenkning, sammenliknet med analoge arbeidsmåter.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleProblemløsningsoppgaver i Scratch. En studie av elevers algoritmiske tenkning.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record