Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReinhardtsen, Jorunn
dc.contributor.advisorReid, David Alexander
dc.contributor.authorBerdal, Sondre
dc.contributor.authorBørresen, Jon Martin
dc.date.accessioned2023-07-05T16:23:44Z
dc.date.available2023-07-05T16:23:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143765519:37032194
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076242
dc.description.abstractTemaet for masteroppgaven er algebraisk tenkning og forståelse. Tidligere studier viser til at elever i den norske skole opplever algebra som utfordrende (Kaarstein et al., 2020). Det vil derfor være hensiktsmessig å rette fokuset mot hvordan elever utrykker sin algebraiske tenkning og forståelse, for å videreutvikle undervisningen i skolen. Algebra og problemløsning er forankret i læreplanen (Kunnskapsdepartementet, 2019) og leder inn mot vår problemstilling. Forskningsspørsmålet som denne studien baserer seg på er: Hvordan kommer algebraisk tenkning og forståelse for begreper til syne i sammenheng med ekvivalens, uttrykk og likninger når elever på 7. trinn løser problemer ved bruk av regneark og hjelpetegninger? Som teoretisk rammeverk for analyse av empirien, går vi blant annet ut fra Blanton et al. (2015) sin idé om ekvivalens, uttrykk, likninger og ulikheter, og Kieran (2004) sin tilnærming til algebraisk tenkning. I denne sammenhengen har det teoretiske rammeverket bidratt til å oppdage deltagernes algebraiske tenkning og forståelse av ekvivalens, uttrykk og likninger i problemløsningsoppgaver. Denne forskningen er en kvalitativ multiple casestudie med oppgavebasert intervju. Innhentingen av data foregikk hos en 7. klasse på mellomtrinnet. Her ble det tatt i bruk lyd- og filmopptak, observasjoner og elevnotater. Undervisningsøktene ble brukt som et grunnlag for intervjuet av tre elever. Det er resultatene i de oppgavebaserte intervjuene som svarer på forskningsspørsmålet. Det oppgavebaserte intervjuet inneholdt tre problemløsningsoppgaver av algebraisk natur. Besvarelsene og resonneringen blant deltagerne var verdifulle i vår forskning da vi kunne vise til algebraisk tenkning og forståelse for begreper. Funnene i denne studien viser til varierende forståelse for begrepene og uttrykkelse av algebraisk tenkning. Samtlige deltagere fra intervjuet viser til aspekter til algebraisk tenkning og forståelse for begrepene i løsningen av gitte problemløsningsoppgaver. Det varierer mellom deltagerne hvordan og når de kommer til syne. En forståelse for ekvivalens, uttrykk og likninger og evnen til å tenke algebraisk viser seg både gjennom arbeid med penn og papir, samt under oppgaveløsning i Excel.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleAspekter av algebraisk tenkning i problemløsningsoppgaver: En kvalitativ studie av elevers introduksjon og forståelse av algebra på mellomtrinnet.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel