Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerg, Claire Vaugelade
dc.contributor.authorBerge, Sigve Eskeland
dc.contributor.authorSpernes, Ola
dc.date.accessioned2023-07-05T16:23:39Z
dc.date.available2023-07-05T16:23:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:143765519:36802384
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076236
dc.description.abstractDenne studien er en kvalitativ studie som undersøker hvilke sentrale aspekter som fremtrer i planlegging, gjennomføring og forbedring av et undervisningsopplegg ved bruk av ulike representasjonsformer, og hvordan elever oppfatter bruk av ulike representasjoner. Studien er gjennomført på en barneskole i Sør-Norge, hvor 24 syvendeklassinger deltar i undersøkelsen. Studien baserer seg på Lesson Study-syklusen, dette gjorde at undervisningen ble gjennomført to ganger, i to forskjellige klasser. Studien benytter seg av flere datainnsamlingsmetoder. Alle møter mellom oss, både planleggings- og forbedringsmøter er blitt tatt lydopptak av og transkribert. Arbeidet underveis i gjennomføringene er også blitt observert og det er blitt tatt feltnotater. Alt dette blir brukt i analysearbeidet. I gjennomføringene har elevene arbeidet med oppgaver i grupper hvor de skal finne ut hvilke representasjoner som passer sammen, hvilke representasjoner som er større, mindre eller lik 1, og hvilken brøk som er mellom to andre brøker. Disse besvarelsene blir samlet inn og brukt i analysearbeidet. Det blir gjennomført seks intervjuer av elever som deltok i undersøkelsen, disse ble tatt lydopptak av og transkribert. Det ble også utdelt spørreskjema etter undervisningsøktene. Interjuvet og spørreskjemaet har sin hensikt å undersøke hvordan elevene har oppfattet arbeidet med ulike representasjoner. I analysearbeidet er det benyttet koder og kategorier som skal være med på å besvare forskingsspørsmålet. Resultatene viser noen sentrale aspekter som i gjennomføringene våre har vært viktige å ta hensyn til. Dette inkluderer organisering av undervisningsøkten, herunder strukturen på timen, gruppesammensetninger og tidsbruk. I tillegg har viktigheten av relasjoner mellom elever og lærer vært tydelig. Resultatene viser også at elevers oppfatning av arbeidet med representasjoner er varierende, hvor noen er veldig positive samtidig som andre er negative. Viktigheten av det semantiske aspektet kommer frem, og viser hvordan elever har utfordringer med konvertering.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleRepresentasjonsformer i undervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel